Dovrefjell

Någon som varit där nyligen? Är det fortfarande avspärrat från att åka bil till Snöheim? Ogillar att tvingas parkera nere i Hjerkinn, betala 400 NOK för parkering och dessutom 200 NOK för buss bara för att militären är där och lattjar.

Finns det andra vägar in i området, mot Snöhätta? Vad är det för parkeringar i Grönekken och stället lite norrom? Gratisparkeringar?

// Jocke
 
Jag var i Dovrefjell för att cykla MTB i måndags, och vägen upp till Snöheim, samt alla andra grusvägar i området är stängda för motortrafik, det går en buss typ varannan timme upp till Snöheim. Kollade faktiskt inte vad parkerings och bussavgifterna var, då det aldrig blev aktuellt.

Såg docj ut som man kunde parkera vd vanlig rastplats nere vid E6an, samt nån kilometer norr om Hjerkinn. Fanns även gratisparkering på en avstickare åt höger från busshållplatsen sett, uppe vid tverrfjell gruvor, punkt 1111möh.
 
Ingen som vandrat i Dovre i år?

// Jocke

Jo,tog en dagstur i onsdags.
Körde serpentinvägen upp till Gravhöa parkerade där.
Därifrån kan man vandra mot Åmotdalshytta som ligger i närheten av Snöhetta.
Blir ju förståss längre,men förmodligen lite mindre trängsel.

http://kart.finn.no/?finnkode=31246553&adType=SALESOBJECT&mapTitle=Dovrefjell%2C+Domb%E5s%2C+2660+Domb%E5s&mapType=finnvector&utmx=193576&utmy=6896640&zoom=14&geoa=5&postcode=2660&track=address-2

För vad det kan vara värt.
//Nicklas
 
Jag har parkerat vid Grönbakken för dagsturer. Har inget minne om att jag sett nåt om parkeringstillstånd eller liknande.
 
Extremt ont om info om Dovre, verkar inte vara många som varit där. Tack för info Grayling! Står det fler där så ska det väl knappast vara något problem tycker man. Syns ett par bilar på Google maps flygfoto också.

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.