Utanför lederna i Dovrefjell?

Ska till Dovrefjell i slutet av juli och sitter och tittar på kartan (turkart 2497) efter möjliga vandringsvägar. Jag håller mig helst någorlunda utanför lederna och vill ha ~8 - 10 mil att gå. Jag funderar på något i den här stilen:

Dombås - Grøndalen - Kjelsungdalen - Skulan - Jervbua - Åmotselva - Fremste Åmotshytten - sydost mellan topparna - Stroplsjødalen - (eventuellt topptur till Snøhetta) - Kongsvoll

Är det någon som har varit i området och kan säga om det låter rimligt överhuvudtaget? Går det t.ex. att ta sig över Åmotselva någonstans i närheten av Jervbua? Finns det några bättre vägval (om man åker tåg dit och hem)?
 
Hej Lars

Jag gick runt i Dovrefjällen år 2003. Bilade till Kongsvoll och gick upp den norra uppfarten. På vägen till Reinhem träffade jag på ett antal Myskoxar, på ca 25 meters håll. Ta det lugnt och går runt dom. Vägen till Reinhem är fyrfilig , man verkar ta in där och sedan ta en tur upp på toppen. Varning, om du vill vara dig själv. Jag fortsatte ner mot Åmotdalshytta för att sedan gå mot Lågvattnet. Var runt lite i området ett par dagar för att sedan gå upp mellan Drugshöe och Svånåtindan, underbar utsikt över glaciären . Såg Snöhetta söderifrån, tänkte gå igenom skjutfältet men det var övning, så jag var tvungen att ta mig till Hjerkinnhytta för sedan gå tillbaka till Kongsvoll . Var upp i 5 dagar, vädret var regnigt på höga höjder men annars ok. Det som slog mig mest under denna tur, att det var så svårt att hitta tältplatser för mitt lilla tält, har sällan sett så mycket stora stenar.

God tur
Lutte
 
Myskoxar..

Norrmännen berättar gärna om följande två incidenter..

En italienare försökte mata myskoxarna med kex.. Blev naturlivtvis svårt stångad o försökte stämma norska staten för att de hade livsfarliga djur lösa..

Sen var det en grupp holländare som tog det säkra före det osäkra och tältade innanför staketet vid en hytta.. Nu bryr ju inte myskoxar sig så mycket om staket så när de tittade ut på morgonen befann sig tältet mitt i en myskox-hjord.. Efterssom myskoxarna trivdes bra runt tältet så fick de ligga där hela dagen utan att knappt våga röra sig innan de ringde polisen som skickade en helikopter som skrämde iväg oxarna..

Vad som är sant vet man naturligtvis inte...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat medlemskap Utanför lederna i Norge Fjällvandring 1
mgaarder Utanför lederna Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Kricko B Vandring utanför Åre Fjällvandring 6
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
Tips utanför led mellan Abisko/Kvikkjokk Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
tommystrom Leder till Snöhetta i Dovrefjell Fjällvandring 6
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
Joakim Ambrosson Dovrefjell Fjällvandring 8
LaxDaddy Femundsmarka/Dovrefjell Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
barre En tur i Dovrefjell i somras Fjällvandring 5
paddel Björn Fjällkarta för dovrefjell? Fjällvandring 12
paddel Björn 5-7 dgr-tur i Dovrefjell Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.