Dop och bröllop i det vilda!

Så, nu är det snart dags för dop tätt följt av bröllop i sommarvärmen (får man hoppas)! Frågan är om man skulle kunna ha ett vildmarkstema på ett eller båda?! Är det någon som har några tips och idéer om fina, passande platser i Sverige för dylika utomhusfiranden? Man läser ju mest bara om Hawaii och Thailand tycker jag men inga populära platser i Sverige om såna finns. Jag tänker som sagt "vildmark" med tillgång till kost och logi för lite mer bekväma gäster ;)
 
hej

Vid Saltoloukta Fjällstation finns en väldig fin Kyrkkåta - boende og restaurant på Saltoloukta. Enkelt att komma ditt.

Pia
 
Grövelsjön

I Grövelsjön finns en fin liten kyrka, inte långt från fjällstationen. Vill man hellre vigas borgerligt har fjällstationen vigselförrättare.
Fint att bo där, god mat har de också. Och vacker fjällnatur!

Annars har Blåhammaren i Jämtland drop-in-vigsel en vecka i början av juli, men det kanske inte passar så bra för bekväma gäster, det är ju en bit att gå dit.

Hälsningar
BrittMarie
 
En gällivarebo jag träffade berättade att han och hans hustru vigdes i Alkavare.
Men det är kanske lite väl mycket i det vilda?
De hade också en nyfött barn och han erkände utan omsvep att om han fattat hur mycket barnmat och blöjor vägde så hade han definitivt valt en mer lättillgänglig plats.
 
Måste de ske i sommar så har ju ishotellet i Jukkasjärvi smält men annars har de is-kyrka om vintern...
En form av ordnat friluftsliv och de erbjuder både varmt och kallt boende.

/Patrik, som bodde en natt av vardera då jag var där
 
Budget? Antal gäster? Borgerligt?

Namngivning kan vara trevligt utan kyrkligt inslag.

Båtresa med vigsel på nått trevligt skär kan bli rätt läckert. Är det sämre väder kan cermonierna ske på båten.

Tältkåta kan hyras så kan man slå upp den nästan var som helst.

Thure
 
Har precis pratat med Storulvån i ett liknande ärende. De hjälper till med att ordna bröllopsfesten och så men vigselförrättare måste man fixa själv. De har bra priser, bla bröllopspaket där mat och boende ingår och är väldigt måna om att svara på frågor och att hjälpa till. Fördelen med Storulvån är ju att man kan åka hela vägen fram, det är hotelstandard för de mer "kinkiga" deltagarna. Vill man ha ceremonin en bit bort från hus så har de tom lagt trall en bit ut på leden så att man kan ta sig dit med barnvagn/rullstol.

Läs mer på: http://www.svenskaturistforeningen....van-Fjallstation/Moten-och-Konferens/Brollop/ men jag rekommenderar att du kontaktar dem så får du mer info.

Lycka till!
 
Härligt!

Tackar så hemskt mycket för alla kommentarer och förslag! Jag har börjat kolla upp förslagen och inser att detta inte kommer att bli lätt... Tack Karolina för att du skrev om STF, jag är medlem sedan många år men tänkte inte alls på att dom kunde ha sådana här "paket" =) Jag tyckte jag hade gått om tid att planera men om man ska boka allt i tid (det enda jag har klart är en fotograf som står på stand-by:) och samtidigt få det att stämma med så många gäster som möjligt så får vi allt sätta fart.

Nu ska det ju kanske snöa igen i helgen så sommaren känns mer avlägsen än den förhoppningsvis är!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.