Diffusionsmembran ?

Hej

Min fundering gäller s.k. diffusionsmembran av alla de sorter. Finns det någon påtaglig skillnad mellan Gore Tex och de andra som motiverar prisskillnaden. En jacka i "Membrain" kostar ju nästan hälften av en jacka i GT.
Är det bara varumärke man betalar för ?

Obs, jag försöker inte starta någon hata/älska debatt kring GT, bara försöker få några andra åsikter än de som finns i reklamen.

// PW

perwickström; sa:
Hej

Min fundering gäller s.k. diffusionsmembran av alla de sorter. Finns det någon påtaglig skillnad mellan Gore Tex och de andra som motiverar prisskillnaden. En jacka i "Membrain" kostar ju nästan hälften av en jacka i GT.

Obs, jag försöker inte starta någon hata/älska debatt kring GT, bara försöker få några andra åsikter än de som finns i reklamen.

// PW

Jag har haft flera olika plagg i olika membran.. Den enda säkra skillnad jag märkt är att GT prasslar mer än andra membran.. Jag tycker överhuvudtaget att dessa membran inte är värt en tiondel av sitt pris..

Köper man ett plagg med GoreTex membranet upplever jag att du betalar mer, kanske mycket mer än ett plagg med annat membran (håller för övrigt med min namne ovan, att dessa membranplagg inte är optimala överallt, eller snarare aldrig optimala - men å andra sidan inte heller aldrig riktig felplacerade).

Jag tycker det verkar som att man får nån slags utökad försäkring med ett GT-plagg. Jag vet flera av min bekanta som har haft lyckade reklammationer av rättså gamla GT-plagg (spara kvittot!). Min jacka var exempelvis 8 år och rättså välanvänd (delaminerat tyg som läckte) och jag fick i princip hela kostanden täckt då jag köpte en ny.

Det sägs iofs också att denna garantigenerositet har avtagit lite, att GT inte behöver riskera att varumärkets glans mattas om de är lite tuffare i dessa förhandligar.

Jag har inga erfarenheter om prassligheten, dock skulle jag vilja misstänka att prasslet snarare har med ytter eller innertyg att göra, inte så mycket med membranet som sådant.

Patric, som önskar dig lycka till med köpet...

Om Gore-Tex membranet fungerar báttre eller sámre än andra membran som membran betraktat kanske kan vara svârt att sia om.

Gore är ju det mest kända varumárket tack vare att man vál var först med att använda denna typ av membran i kläder och skor, och dels tack vara att man satsat mycket pengar pà marknadsföring mot konsumenterna (och ej mot industrin, trots att man ju egentligen är underleverantör till industrin). Dessutom anvánds Gores teknologi inom aen del andra omràden som ger prestige, bl.a inom den medicinska sektorn.

Det som kanske talar för GTX gentemot vissa andra membran är att en viktig del i Gores strategi är en mycket restriktiv och kontrollerad försáljnings-politik. Enbart vissa utvlada fabrikanter i varje sektor och segment fàr licens att tillverka produkter med GTX, och dessa kontrolleras och styrs ganska hàrt av Gore. Dels kräver Gore att tillverkning och kvalitetskontroll utövas pà ett visst sátt, med vissa speciella maskiner etc, dels kontrolleras och styrs vilka material och vilka leverantörer som ár godkánda för jackor, skor etc, och dels màste varje produkt med GTX testas och godkánnas av Gore fór att se om de krav Gore stàr för vad gáller vattentäthet, vattenavisning, hàllbarhet, andning etc., uppfylls av produkten i sin helhet.

Hela denna kontroll-apparat är naturligtvis ganska dyr, vilket jag antar har viss del i att Gore-Tex är dyrare än andra márken. Â andra sidan har man som konsument en slags garanti att produkten som sàdan har testats och tillverkats enligt ganska högt satta kvalitets-krav.

Detta är t.ex orsaken till att inga "house-brands" och "no-names" fàr licens att tillverka Gore-Tex produkter. För att undika inbördes "kanibalism" ger man ocksà licens till ett fàtal producenter inom varje segment, även om det finns andra att válja pà som ár lika bra.

Som tillverkare av kläder och skor är det naturligtvis eftersträvansvárt att fà licens av Gore, eftersom varumárket ár sà starkt och ger prestige ât produkten i frâga.

Vad gáller andra tillverkare av membran sà har jag hört att Sympatex ocksà börjat med en licens-politik liknande den Gore har. Jag är dock inte sáker. Andra tillverkare av membran är dock som vilken försáljare av vilken meter-vara som helst. De sáljer till den som vill köpa, och ser sedan sin del i det hela som avslutad. Detta innebär att membranet mâ vara hur bra som helst, men ár de andra materialen, designen eller tillverkningsmetoden inte OK, sà faller hela konceptet.

Dock fâr man vál naturligtvis utgâ ifràn att kvalitets-tillverkare som inte har Gore-licens utan anvánder andra membran gör sitt básta för att tillverka bra produkter.

Innan man köper kan det ju vara intresant att höra vilken garanti produkten har, bàde Gore-Tex och övriga

Lycka till!

Mvh / Mats

membran

Jeg har brukt GoreTex i mange år på sjø og land, kajakk-
ski,MC osv. og det har fungert utmerket i alle
forhold . I høst kjøpte jeg Lowe Triple Point som
skulle vere lettere og koster mindre.
Enkelt og greit så pustet ikke jakka under 5-8 gr. C,
og etter litt rot fikk jeg ærstattet de og mottok
jakker i noe som kalles Triple Point Ceramik som
reklamen gav alle mulig fordeler.
De pustet absolutt ikke i +2grC og torr luft- og
som jeg forstår i ettertid så er det mange
"alternativer" til Gore Tex som må ha høy temperatur i
veven for å fungere. Det er absolutt grunn til å passe
seg for "genvægar" - og spissfindig reklame. Da heller tradisjonellt impregnert stoff ! gh

Vad betalar man för när man köper Gore-tex?

Med risk för att upprepa vad andra kloka människor sagt:

- Varumärket. Bygga starka varumärken gör man inte för att det är skoj, utan för att kunna öka sin vinst för varje såld produkt (det är till exempel därför alla biltillverkare vill göra lyxbilar). Personligen ser jag inget ont i detta så länge man köper funktion samtidigt (och inte tvingas betala skitmycket pengar för en tröja bara för att det är en "swoosh" på den).
Gore-tex är idag så starkt som varumärke att det i princip är synonymt med produkten (diffusionsmembran). Ungefär som Kalles kaviar :)
Då behöver man inte konkurrera med pris.

- Kvalitetskraven. För att hålla varumärket starkt måste man se till att inte tabba sig, och ställa krav på sina licenstagare.

- Garantin. Vi är många som fått nya kläder utan tjafs. Det är inte gratis för Gore, utan vi betalar givetvis detta när vi köper kläderna. Som en försäkring.

- Forskning och utveckling. Gore var inte bara först (vilket kräver ett enormt forsknings- och utvecklingsarbete) utan vill forstätta vara först. De utvecklar kontinuerligt nya membran och textilier. Det gör de givetvis för de pengar som vi pumpar in.

Så man får inte tro att man bara betalar för en produkt och dess funktion när man köper saker.

perwickström; sa:
Hej

// PW

Vill låta det vara osagt vilken tidning, men tror att det var Råd & Rön som någon gång på tidiga 90-talet testade plagg med Gore-Tex och deras medtävlande.

Resultatet var att GT var överlägsen i genomsläpplighet; minns inte exakta värden men låt oss säga att GT låg på 10 enheter/min, så låg MPC på 7 och Helly-Tech på 1.

Notera att testet är tio år gammalt eller så och att utvecklingen hos andra tillverkare säkert gått mycket framåt.
Jag tror, med betoning på tror, att patentet på tillverkningsprocessen har löpt ut och att andra nu har tillgång till liknande teknologi.

Jag vet ingen annan som lämnar lika bra garanti som Gore-Tex (erfarenhet efter att ha reklamerat ett antal plagg). Dock har, vad jag kan förstå, en distinktion införts mellan expeditionsplagg och "vanliga", men om det är GT eller tillverkaren/-na av plagget vet jag inte.

/Ulf

Bra svar men....

Många bra svar men inte kanske det jag mest funderar över.
Är det någon mer som har erfarenheter av andra membran än GT. Lowe nämndes i ett inlägg, det finns även Membrain, Hyvent och andra.
Helly Tech har jag haft och var inte nöjd med. "Andningen" eller diffusionen var obefintlig oavsett temperatur.
Till saken hör att jag är mest nyfiken, äger en Tierra Fitz Roy sedan ett antal år.

//PW

En produkts förmâga att transpirera hänger bara delvis pà dess membran. Lika viktiga komponenter är övriga material samt hur man tillverkar. Som námts ovan sâ är GTX-licenstagare strikt kontrollerade för att anvánda rátt material och rätt tillverkningsteknik.

Exempel: världens bästa membran, plus världens mest andande yttermaterial lamineras med en massa otranspirerande klister, och vips sà fàr man en dâlig produkt som inte transpirerar.
En annan fabrikant använder samma material men en annan tillverkningsteknik och fà en utmárkt produkt.

eller, ett annat exempel pà hur olika det kan bli:

Samma fabrikant av kángor, samma membran, bra koll pà produktion, material, klister, förstärknigs-filt, etc etc, men en modell har 3mm narv-läder och en annan modell 1,6mm spalt-läder --> transpirationen skiljer märkbart.

GTX har ju olika minimital för transpiration som fabrikanten màste uppfylla med sin färdiga produkt. Vad gáller kängor sà skiljer dessa minimikrav beroeende pà om det är alpina kängor, trekking-kängor, XCR-skor etc.

Vill man jämföra kan det kanske det kunde vara en idé att kolla dessa tal och se om konkurenterna har liknande.

Mvh / Mats

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg