Diamox avregistrerat, alternativ vid hög höjd?

Diamox saluförs inte längre på apoteket. Finns det alternativ som kan lindra höghöjdssymtomen och påskynda adaptionen?
 
Diamox påskyndar inte adaptionen! Det dämpar symptomen!

Det brukar säljas utan recept på apotek i Nepal och Indien. Men, det är inte helt riskfritt. Diamox ska tas efter läkares inrådan och instruktioner.

Per
 
Mirakelkur!

Det finns en fantastisk medicin som är gratis och helt utan bieffekter. Det har till och med påvisats att den ger ro i själen för den moderna människan.

Tid är den bästa lösningen för en vettig acklimatisering.

Vill du ta Diamox så gör det men tänk på att "apoteken" i Sydasien ofta säljer piller under falsk flagg. Det kan vara sockerpiller eller något helt annat än vad du tror. Var nogrann med obrutna förpackningar och köp inte, som du ofta blir erbjuden att göra, piller på lösvikt.
Sen får du självklart även ta reda på bieffekterna och doseringen av Diamox själv.

.d
 
Diamox finns inte i FASS

sedan några år men det finns på apoteken i Sverige i varje fall fanns tabletterna för någon vecka sedan.

Diamox har diskuterats en del här på forumen tidigare.

Det kan vara bra i vissa fall.

Långsam acklimatisering är bättre om det hinns med.

Thure
 
Jag hade fel. Diamox finns på apoteken men inte i Fass (boken, som även finns på nätet, där jag trodde alla läkemedel utom sk licensläkemedel fanns redovisade ). Jag jobbar i sjukvården och har inte stött på detta förut. På den här sidan http://www.glaukomklubben.org/lm/fass.htm står bland annat följande:

"Sammanfattningsvis: Goldshield har valt att inte delta i FASS, och finns alltså inte med i tryckta FASS. Goldshield har också valt att inte uppdatera det nationella produktregistret och klassas därför i elektroniska FASS som icke tillgängligt. Trots detta finns K. Diamox 500 mg och T. Diamox 125 och 250 mg liksom injektionssubstansen ibland att tillgå på apoteket."
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.