Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan

mmm... har fortfarande inte köpt en ny jacka, det verkar inte som det finns någonot skalplagg som funkar året om samtidigt som det klarar en gnista från elden.. hur svårt kan det vara?

jag tänker inte köpa en jacka till vinter, en till sommar, en till fiske och en till jackt.. nääää, jag vill fan ha en riktig über jacka, en jacka som klarar allt.. under hur det gått sedan jag hade uppe det här ämnet förra gången, finns det några nya alternativ...
 
-Patric-; sa:
mmm... har fortfarande inte köpt en ny jacka, det verkar inte som det finns någonot skalplagg som funkar året om samtidigt som det klarar en gnista från elden.. hur svårt kan det vara?

Du menar ett skalplagg som klarar en temperaturskillnad på minst 50 grader (+25 grader till -25 grader), klarar både regn, snö och hagel. Som man kan ha förstärkingsplagg under vintertid samtidigt som den inte är alltför stor sommartid. Jag har aldrig förstått varför man skall ha ett plagg året om, i allmänhet kan man ju gå in och byta om minst 4 ggr/år.
 
KLAGER; sa:
Du menar ett skalplagg som klarar en temperaturskillnad på minst 50 grader (+25 grader till -25 grader), klarar både regn, snö och hagel. Som man kan ha förstärkingsplagg under vintertid samtidigt som den inte är alltför stor sommartid. Jag har aldrig förstått varför man skall ha ett plagg året om, i allmänhet kan man ju gå in och byta om minst 4 ggr/år.

men duuu... i princip klarar alla GTX jackor detta men dom tål inte eld!! Om en jacka kostar 4000:- så e det inte roligt att köpa 4st....
 
Konkretisera gode man, konkretisera: Material, skärning, fickor, ventilation, huva, etc, etc så vi har något att snacka kring. Annars blir det lätt en uppsjö av subjektiva förslag på "finfina" jackor.

(För övrigt tycker jag "testen" av skaljackor i senaste Utemaggan var ett verkligt bottennapp. Ingen jacka under 3.500:-. Som om Everest mfl. inte existerar! :( )

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Konkretisera gode man, konkretisera: Material, skärning, fickor, ventilation, huva, etc, etc så vi har något att snacka kring. Annars blir det lätt en uppsjö av subjektiva förslag på "finfina" jackor.

:( )

/ G

mmm... kolla Klättermusen NUNATAK ANORAK, farligt nära en optimal jacka.. Tydligen så gör även Taiga en tuff militärjacka med membran som skall vara flamsäker, dock inte till civilt bruk..

Tigern, du vet vad jag vill ha.. Ett skalplagg för åretrunt bruk som till gnistor från elden.. Gärna e samma stil som Norröna Recon(Norskt, gud förbjude)..
 
Jag vet att ett företag i Göteborg kommer att marknadsföra en civil version av polisens hundföraruniform.
Byxor o tröja finns redan klart och jackan håller på att färdigställas.
Skillnaden mot orginalet är bättre /större fickor i jackan och civil färg (svart) och inga axelklaffar.

Den jackan (skaljacka) uppfattade jag som mycket nära den optimala jackan, inga konstiga membran o sånt utan bara ett kvalitetstyg.
 
I grund och botten håller jag nog med Kurt, en jacka som passar ypperligt till ALLT är en omöjlig ekvation. Tycker vår vän Massflows-Masse uttryckte det bra:

Malindo; sa:
Gubbar,

lât mig se nu:

Efter ett par âr pà detta forum har vi konstaterat att för att ta en tur i moder natur önska vi nu plagg och skodon som vara:

- vattentäta som ren galon
- vindtäta som idem
- transpirerande som stormaskig vassväv
- nötstark som rotsfritt stâl
- brandsäker som ren granit
- varma som eld
- svala som snö
- lätta som helium
- samt billiga.

OK, let's go!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29084&postid=172733

Men jag fattar vad du menar Putte, en verklig slitjacka för allt slags uteliv i skog, fjäll och mark som INTE innebär hyperaktivt klättrande i alla trän och flåsande uppför alla backar som skådas kan. Heavy-duty liksom.

Kanske har Gunnar D (icke att förväxla med herr G. Andersson ;) ) ett bra alternativ för herrn. Har du någon länk Gunnar?

Likaledes en länk till Taigajackan Putte?

mmnet_b29cf07a2fa4.jpeg


Vad tusan har Robocop med den här tråden att göra?...

/ G
 
Gunnar A, nix, jag har inte någon länk.
Jag fick kläderna demonstrerade för mig och några fler räddningshundförare och ska få mer info via epost.
Förhoppningsvis dyker det upp snart.
Kläderna gjorde ett mycket bra intryck.
Jag återkommer när mer info har dykt upp.
 
gundj; sa:
Gunnar A, nix, jag har inte någon länk.
Jag fick kläderna demonstrerade för mig och några fler räddningshundförare och ska få mer info via epost.
Förhoppningsvis dyker det upp snart.
Kläderna gjorde ett mycket bra intryck.
Jag återkommer när mer info har dykt upp.

Det e troligtvis Taiga som gör dom..
 
tigertamjaren; sa:
För övrigt tycker jag "testen" av skaljackor i senaste Utemaggan var ett verkligt bottennapp. Ingen jacka under 3.500:-. Som om Everest mfl. inte existerar!

Exakt precis på pricken min tanke när jag läste testet.
"Undrar om de vet att det är samma membran i Everest-jackorna som i Bergans och Bask som är minst tusen spänn dyrare?"

De testar obskyra jackor som ingen utanför storstan kan få tag på, men skiter i klart vettiga produkter som finns i varenda småstad...

Det är inte ofta de testar produkter från icke-premium-tillverkare.

Dags att skriva insändare? Tipsa Sverker?

---

Patric, finns det inte en massa jackor med 65/35-yttertyg och diffusionsmembran? Eller är det en plaggtyp som vi (du) redan avfärdat?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.