Dagens erfarenheter av handbrynen?

Med tre olika planslipade skridskor hemma har jag problem. De kräver olika slipställ varje par. Alltså kanske jag kan fuska lite och köpa ett handhållet bryne - om ett sånt duger. Jag kan ju alltid lämna in för noggrann slipning enstaka gånger för att korrigera kurvfel etc.
Vilka är erfarenheterna?
Ytfinish? Råa eggar? Resultatet?
Tidsåtgång? Övrig ergonomi?
Stabilitet? Varierande tjocka blad?
Förslitning av slipdelar?

Eller finns det något mulitställ på marknaden som klarar både olika långfärdare och olika fartrör?

Tack på förhand!
 
Testa Gnidde

Gnidde är en skridskobryne som väl passar in på det du verkar söka efter. Har använt den i en år till stor belåtenhet innan i stort sett var tur. På helgens stenhårda kärnisar kom den vär till pass på isen då skärpan gått förlorad av skräp på isen. Det tog mig inte mer än 5 minuter att fixa frächa skridskor igen. Sök efter "Gnidde Skridskoslip" så kan du hitta mer information om denna användbara slip.
 
Har fler testat Gnidde?

Det jag har hört om Gnidde är att den är bra för att provisoriskt laga skador, men inte duger för att bättra på skärpan inför varje tur. Vore intressant att höra erfarenheter från fler.
 
Gnidde är bra

Jag införskaffade Gnidde för ett par veckor sedan och slipen är vida överlägsen andra handhållna lösningar jag testat. Den ger en lätt skålslipning vilket - hur man än ser på det - borde vara optimalt. Jag lyckades slipa upp ett par (relativt) oslipade skenor till uppskattningsvis motsvarande 90% av skärpan av ett nyligen maskinslipat referenspar. Inte dåligt. Du kan dock få gno lite mer än vad som anges i instruktionen.
 
Slipning i fält

IMHO så går det inte att ersätta ett slipställ och ett 25 cm långt bryne för att fixa till grader och gravt slöa skridskor.

De akutbrynen som jag testat har funkat bra och inte gett upphov till råeggar.

Gnidde är relativt stort och tungt och ligger någonstans mitt emellan brynställ och fickbryne. Själv har jag ingen erfarenhet av Gnidde men många användare är mycket nöjda.

http://w1.887.telia.com/~u88702954/

Skate-Mate är en föregångare till Gnidde passar på alla skridskor och är litet mindre. Jag har mycket goda erfarenheter av detta bryne som jag använt i bortåt 10 år.

http://www.skatemate.com/

EZ-Edge är ett mycket litet diamantbryne (15 gram) som har nackdelen av att bara passa en bredd på skenan. Även detta bryne har jag bra akuterfarenhet av. Bland annat så hade jag med det på Vikingarännet och slipade under språngmarschen mellan Ryssgraven och Görveln vid Kungsängen.

http://www.excelsior.se/EZ-Edge.html

Skyllermarks säljer ett litet brynställ som man kombinerar med diamantbryne till en lösning som går att ha med i ryggsäcken. Brynstället bör passa alla långfärdsskridskor men troligen inte hastighetsrör.

http://www.skyllermarks.com/bryne.htm

Hälsningar Thure
 
Tack!

Tack för era svar.

Angående Skatemate undrar jag hur kan det bli mindre skålslipning med de olika sliprullarna. Det är väl samma diameter på sliprullen? Finare korn i slipytan kan väl inte påverka, det borde bara påverka tidsåtgången?
 
Re: Tack!

Mats Å Röjgård; sa:
Tack för era svar.

Angående Skatemate undrar jag hur kan det bli mindre skålslipning med de olika sliprullarna. Det är väl samma diameter på sliprullen? Finare korn i slipytan kan väl inte påverka, det borde bara påverka tidsåtgången?

Cylindern ger efter lite vid slipning är den förklaring jag hört. Med en stång inne i cylindern ger cylindern inte efter vilket ger skålslipning. För hockey och bandyrör används stången för långfärdsskridskor i förata hand utan stång.

Thure
 
Gratis reklam endast fšr vissa?

"Sšk efter "Gnidde Skridskoslip" sŒ kan du hitta mer information om denna anvŠndbara slip" lŠste jag.

DŒ borde jag kunna skriva "sšk efter ordert SkateMate sŒ kan du hitta mer information om denna mycket anvŠndbara slipdon". Eller lŒt mig Œtminstone rŠtta till nŒgra missuppfattningar.

SkateMate har en patenterad flexibel cylinder som anpassar sig till den skŒlning skenan har.... frŒn 1/2 tum och uppŒt. Den kan ocksŒ slipa lŠngfŠrds, eftersom dessa skenor Šr sŒ smala. NŠr cylindern plattar till sig Šr det som om det vore platt just dŠr! (dŠrav "planslipning"). Det finns nu ocksŒ en RETROFIT KIT fšr 3/8 dels. Oj dŒ, jag kanske inte fŒr sŠga sŒnt. NŒ ja, s.... samma. Ha en bra dag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.