Cykelklinikens sadlar (Avlastning av sittartärer)

Jag undrar ifall ni forumsrävar har en uppfattning/erfarenhet av någon av Cykelklinikens sadlar:

http://cykelkliniken.se/htm/sadlar.html - Jag funderar på modellen "easy seat".

Jag vill ha en sadel som har extremt lågt/inget tryck mot perineum (Området mellan pung och anus). Någon som har en rekommendation på andra sadlar med samma funktion?

Jag har läst andra trådar om ämnet och förstått att vinkeln på sadeln är viktigt, men jag vill ändå inte riskera att belasta den delen av kroppen ;)
 
Spontant ser dom där sadlarna för mjuka ut. Jag har "tvådelade" sadlar som är hårdare än vad de där verkar vara, jag anser att skåran i mitten är otroligt viktig, men skulle akta mig för en "svampig" modell.
 
Mjuka sadlar blir som våtvärmande omslag och det tillsammans med fukten ger definitivt sittproblem om man vill längre än 3 mil om dagen.
Nej hårda sadlar och ev hål i mitten om inte sadelinställningen kan lösa det.
Men envar blir salig på sin tro....
 
Jag har "tvådelade" sadlar som är hårdare än vad de där verkar vara, jag anser att skåran i mitten är otroligt viktig, men skulle akta mig för en "svampig" modell.

Kan du "dela" på de två delarna som man kan på modellen på den länkade hemsidan? Det vill säga "sära" på sadelhalvorna och ställa in området för skåran. Alla ju lite olika kroppsmått.

Var köpte du din sadel och vad har du för märke?

Tack för svaren!
 
Jag undrar ifall ni forumsrävar har en uppfattning/erfarenhet av någon av Cykelklinikens sadlar:

http://cykelkliniken.se/htm/sadlar.html - Jag funderar på modellen "easy seat".

Jag vill ha en sadel som har extremt lågt/inget tryck mot perineum (Området mellan pung och anus). Någon som har en rekommendation på andra sadlar med samma funktion?

Jag har läst andra trådar om ämnet och förstått att vinkeln på sadeln är viktigt, men jag vill ändå inte riskera att belasta den delen av kroppen ;)

Att den är såld i 400 000 exemplar betyder ju inte så mycket - den stora frågan är hur många exemplar som är i användning....

Easyseat funkar hjälpligt när man är väldigt upprätt i sadeln, och gärna har den ganska lågt också. Men så snart man hamnar i en mer driven position blir den för knepig för mig IAF.

Nästa fråga är: Vill du bara ha en sådan sadel, eller behöver du ha den?

Vanligaste "felen" ang sadlar är inte deras grundläggande design, utan fel vidd, fel vinkel, för kort tillvänjning och för höga förhoppningar.

Och mjuka sadlar är definitivt inte din lösning. Ju mjukare desto djupare kan sittbenen sjunka, och ju djupare sittbenen sjunker desto mer vikt förs över på mjukdelarna istället.
 
Vad menar du

med sittartärer?

Är det penisinervationen som är problemet? Dvs domningar. Eller domnar det någon annanstans?

Finns en del bra studier av sambandet mellan såna här problem och olika sadelmodeller. Kolla i gamla trådar för länkar.

Thure
 
Kan du "dela" på de två delarna som man kan på modellen på den länkade hemsidan? Det vill säga "sära" på sadelhalvorna och ställa in området för skåran. Alla ju lite olika kroppsmått.

Var köpte du din sadel och vad har du för märke?

Nej, inga justeringsmöjligheter, utan standard-racersadlar. Köpta på TCM i Tyresö, men vilken väslorterad cykelbutik som helst borde fungera. Det viktiga är väl att de som säljer kan sina saker.

Jag har kört 21 timmar i sträck utan problem. Och baserat på min tidigare erfarenhet av sadlar utan den där skåran så vågar jag säga att den är mycket viktig...
 
Jag har köpt massor av sadlar med eller utan hål i, men får ändå domningar. En av dom allra skönaste var en jag köpte på BILTEMA för 49 kr hör och häpna. Modellen försvann sedermera och ersattes av fullständigt vedervärdiga dito. Tyvärr blev cykeln stulen och därmed sadeln såklart, saknar den fortfarande. Det enda som varit i samma klass var en brooks lädersadel, som det var som att komma hem när man satte sej på. Åsna som man är lät jag den följa med cyklen när jag sålde den så småningom. Fick lite hopp när en jobbarkompis (som innehar rekordet på vätternrundan btw) meddelade att han köpt en sadel som han inte känt några som helst domningar av. Nu minns jag itne vad den heter, ska ta reda på det, men den kostar runt tusenlappen iaf.
 
Ta en titt på Rido R2 också. Den marknadsförs som lite av en mirakelsadel för folk med domningar. Jag tycker den är lagom hård och man sitter mycket riktigt på "sittbenen". Det är bra att den har en "nos" också. Man sitter inte på den främre delen men kan ta spjärn mot den då man svänger eller t ex vill stretcha lite.
 
Ta en titt på Rido R2 också. Den marknadsförs som lite av en mirakelsadel för folk med domningar. Jag tycker den är lagom hård och man sitter mycket riktigt på "sittbenen". Det är bra att den har en "nos" också. Man sitter inte på den främre delen men kan ta spjärn mot den då man svänger eller t ex vill stretcha lite.

Den verkar mycket bra! Antar att du har den själv och är nöjd med den?
Cyklar du långdistans ofta i så fall?

"Problemet" är att jag haft domningar i familjejuvelerna och "stickningar" i prostatområdet med en vanlig mtb sadel. Men R2 är bredare än min nuvarande sadel och den är helt klart intressant...
Tack för all hjälp!
 
Ja, jag är nöjd med den. Får inte längre skavsår som på min förra sadel, som var något mjukare.

För övrigt tror jag att en bra sittställning och fräscha ben är viktigt. Ju bättre viktfördelning mellan styre och sadel och ju mer kraft du lägger på pedalerna, desto mindre tyngd/friktion mellan bakdelen och sadeln. Jag märker detta om jag cyklat för hårt i några dagar och benen inte riktigt orkar med. Då är det lätt att man sätter sig ned på sadeln och därmed lägger mer tyngd på den, varpå man råkar ut för domningar. Skillnaden med den här sadeln är att man då får domningar vid sittbenen snarare än perineum. Lite obehagligt men ofarligt...

Prylen är alltså bra, men med en liten reservation för att en pryl aldrig är bättre än hur man använder den :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olaa Erfarenhet med Fizik sadlar, Pavé? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.