Coleman Exponent,erfarenheter?

Är det nån som har erfarenheter eller synpunkter på deras Exponent Multi Fuel Stove?

Verkar smidigt med 'alltiett'.


peter
 
Lägger upp en bild och vad som står på hemsidan:

550B725_200.jpg



• Fill it up one time and use it all weekend
• Integrated fuel tank
• Precise flame control
• Sturdy fold out legs
• Burner bowl and pot supports help protect flame in windy conditions
• Operates on Coleman® fuel, unleaded gasoline or kerosene (kerosene generator included)
• Weighs 21.6 oz.


Inga synpunkter,den är ju inte sprojtans ny?


peter
 
Mitt första bensinkök!

Jag har haft ett liknande kök! Men det gick bara på kemiskt ren bensin, tror det är några generationer äldre. FIck det av morfar nån gång under tidigt 90-tal alt. -89. Det kom i ett fyrkantigt (!) kastrullset i aluminium. Hittade en bild som liknar det jag hade (via google) här . Jag misstänker (utifrån stilen i manualen som földe med, man fick även med en liten fast nyckel att dra åt packningarna med) att mitt kök kan ha varit från 70-talet (om de gjordes så tidigt).

Jag hade med mig det köket på mina första fjällturer till farsans förtret. "Ett amerikanskt kök, bensin dessutom! Pyttsan, det ska vara trangia och fjällräven!". Men det var faktiskt förvånansvärt effektivt, jag hade tidigare bara använt trangia och enmanskök, så det var en behaglig överraskning att det bara tog en tredjedel (ok, smått överdrivet kanske) så lång tid innan vattnet kokade. Det tog ett tag innan jag fattade att man var tvungen att ha ett vindskydd också. Gjorde ett provosoriskt av ett par konservburkar jag fick av nån nere vid vistas. (Jag översköljs i skrivande stund av en nostalgivåg)

Hursomhelst, köket är klockrent, fötterna är stabila, och det funkar bra i vintertid också. Enligt instruktionsmanualen ska man ha nån sorts förvärmningspasta att kleta på i kallt väder men för mig fungerade det med vanlig kemiskt ren bensin, men det tog sin tid att få igång förgasningen. Tamojen var väl kanske inte helt bra, men då kan man ju ta sin gamla trangia istället. Det som är riktigt klockrent är att det är extremt bra anpassat med plats i kastrullsetet, det finns nästan inget dödutrymme, så kök+kastruller tar väldigt liten plats i jämförelse med t.ex. trangia. Det är inte lika sportigt som optimus eller primus, lite mer old school. De nyare är ju vida mycket praktiska iom att de är multifuel, det kan ju vara svårt att hitta kemiskt ren bensin på en stf-stuga. Regleringen av lågan är mkt bra. Det går utmärkt att finsjuda såser och liknande (i sin fyrkantiga lilla aluminiumstekpanna)

Tyvärr, tyvärr så försvann mitt älskade colemankök i en flytt, eller rättare sagt, min rumskompis slängde det i tron om att det var skräp. Efter 2 timmars rotande i sopor gav jag nästan gråtande upp.

För något år sen kontaktade jag coleman för å se om det fanns nån svensk återförsäljare, men icke sa nicke, det fanns det inte. Finns i tyskland och holland tror jag, och då blir det ju ändå billigare än om det skulle finnas en svensk ÅF. Finns säkert till skampris på tyska eller amerikanska ebay om man orkar leta.

Summasumarum: vill du att ett stryktåligt, lite gammaldags men ändå robust kök, köp.
 
Senast ändrad:
Kan det var så oändligt mycket bättre än 123/SVEA? Pump jovars men vindskyddet verkar vara optimistikt. Bensinkök är lättskötta och utan pump blir det än lättare. För mig räcker en full tank till ca 47 minuters eldande, på den tiden lagar jag veckoändans samtliga måltider och kaffekoppar.
Primus 99 hade en fördel då det hade en tystare hattbrännare och fyrkantigt lock, kastrull samt lös pump. De senare är antagligen enklare att finna här än obsolenta amerikanska....Vi bygger alla våra egna hinderbanor...
//J
 
Senast ändrad:
Kan det var så oändligt mycket bättre än 123/SVEA? Pump jovars men vindskyddet verkar vara optimistikt. Bensinkök är lättskötta och utan pump blir det än lättare. För mig räcker en full tank till ca 47 minuters eldande, på den tiden lagar jag veckoändans samtliga måltider och kaffekoppar.
Primus 99 hade en fördel då det hade en tystare hattbrännare och fyrkantigt lock, kastrull samt lös pump. De senare är antagligen enklare att finna här än obsolenta amerikanska....Vi bygger alla våra egna hinderbanor...
//J

Förmodligen inte, eller med största sannolikhet inte bättre än SVEA, har aldrig använt det. För mig ligger värdet med colemanköken i nostalgi, inte praktiskt bruksvärde. Sen behöver ju inte coleman betraktas som obsoleta, de har ju ändå en effekt på 2.2kW (peak-köken), de tillverkar ju dessutom både gaskök och moderna multifuels också. Jag vet inte vad ett svea väger, men förmodligen mer än peak 1:s 600-700 gram.
 
Kan det var så oändligt mycket bättre än 123/SVEA? Pump jovars men vindskyddet verkar vara optimistikt. Bensinkök är lättskötta och utan pump blir det än lättare. För mig räcker en full tank till ca 47 minuters eldande, på den tiden lagar jag veckoändans samtliga måltider och kaffekoppar.
Primus 99 hade en fördel då det hade en tystare hattbrännare och fyrkantigt lock, kastrull samt lös pump. De senare är antagligen enklare att finna här än obsolenta amerikanska....Vi bygger alla våra egna hinderbanor...
//J

Och förresten, vad har det med saken att göra? Han [ping] ville ju bara veta om någon hade erfarenheter av colemankök.
 
Jag kan ha fel om det specifika köket. Jag har väl kanske förbrukat 10 bensinkök under mina år som friluftsutövare. Ett av köken var ett Coleman. Det mycket viktigt att köket fungerar. Köket är en av de mest kritiska produkter man behöver för ett bekvämt friluftsliv. Ett bensinkök är inte heller helt enkelt att laga i fält.

Det Colemankök jag hade köpte jag i slutet av 1990-talet. Det gjorde sin sista tur en vinter i Sarek då det inte gick att pumpa upp trycket pga. en läcka i köket. Jag lyckades att laga det med koppartråd och epoxilim. Kvaliten på köket var flera klasser sämre än Optimus/Primus. Jag känner igen överdelen på köket där man sätter kastrullen. Den var gjord av vanlig stålplåt och rostade efter första fjällturen. Reservdelssats till köket fanns inte att köpa.

Idag skulle jag aldrig köpa ett kök om man inte också kan köpa en reservdelssats som trygghet ifall det krånglar.

Min slutsats blir att satsa på ett känt fabrikat och köp samtidigt en reservdelssats som alltid är med när köket ska användas.

/Janne
 
Äntligen! (som det brukar låta i dessa tider).

Kul att det finns nån med närliggande erfarenhet,värdesätter det mer än flummande teoretiker.

Primus och Optimus går bort av skäl som Seobserver vet om,finns ingen anledning att dryfta det vidare.

Rost kan man råda bot mot,men en spricka i tanken är lite vanskligare.Är det specifikt för Colemankök eller...

???


peter
 
En reservdelssats vil neppe råde bot mot sprekker i tanken.
Også jeg er Optimus-fan, men et coleman apparat kan leve lenge om man tar vare på det. Stål ruster, tynne generatorrør går tett etc. Med godt vedlikehold burde de fleste holde mer enn 50 liter fuel, og det rekker jo lenge for de fleste.

Den største Coleman eksperten jeg vet er Rune, som pleier å være aktiv på det norske forumet:
http://fjellforum.net/viewforum.php?f=13
evt http://fjellforum.net/index.php og velg utstyr.

dsk
 
Kollade in lite inlägg på fjellforum och det verkar som att Coleman gör okej brännare (Har bara erfarenhet av deras gasbrännare tidigare),så den improviserade svenska likriktningen är inte odelat positiv (sic).

Kanske frågar om brännaren där efter helgen...


peter
 
442 Feather

Har erfarenhet av ett annat Coleman kök som är av nästan samma modell - Model 442 Feather.
Köpte det i1997 på Globetrotter i Berlin och gav i present till min far. Har dock lånat det vid et flertal tillfällen och även varit med då han använt det. Det har varit med på några kajakturer och ffa och en hel del bilsemestrar. Med andra ord ej några vandringar eller liknande. Fungerar dock väl och klarar förvånansvärt mycket vind. Största minuset är väl reglaget till lågan - en liten spak som sitter lite illa till och är svår att justera rätt.
Annars är det lätt att tanka (tratt följde med - men behövs inte då hålet är ganska stort) och att prima.
Fungerar bra med ren bensin, men även blyfritt funkar (inte att rekommendera ur hälsoskäl dock). Väger en del, men inte så mycket mer än andra bensin kök, då allt är inkluderat i vikten - tank, pump kök. Kan vara lite risky att pumpa under långkok utn att välta kastullen eller bränna sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Kotten Gryta att packa Coleman 442 Feather i? Kök och brännare 16
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
S.Hellman Coleman Fyrestorm PCS Kök och brännare 1
Still Alive Coleman gasol Kök och brännare 27
AxelssonAhola Coleman F1 Power Kök och brännare 10
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
såg nån som vet om coleman Faether 442 peak 1 Kök och brännare 1
Vandrare Glödstrumpa till Coleman Compact Kök och brännare 3
lacrits68 reservdelar till Coleman 424E Kök och brännare 2
Toni_v_89 Coleman Kök och brännare 2
Jonas P Service av Coleman lykta? Kök och brännare 5
drutten Coleman Kök och brännare 1
crest Reservdelar till Coleman Kök och brännare 1
fuxen Coleman Compact bensinlampa? Kök och brännare 0
lromberg Coleman max? Kök och brännare 1
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Obbmundson Edelrid hexon, erfarenheter? Kök och brännare 6
Brune Erfarenheter av Esbit grill? Kök och brännare 5
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Gubben på Udden EtaPower EF - tidiga erfarenheter Kök och brännare 2
fnöskticko Primus Gravity, erfarenheter? Kök och brännare 7
larsanden Erfarenheter MSR SimmerLite? Kök och brännare 1
sverre Ny pump från MSR -- erfarenheter? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.