Byta ut tältlinor - Hammock

Hej

Har en Hennessys Hammock som jag är riktigt nöjd med.

Nu vill jag dock byta ut alla tunnare linor till mitt regnskydd och hängmattan till vita linor som lyser bättre i mörker. Förstår inte varför det sitter antingen svarta eller gröna från fabriken, som gjort att snava på :)


Men jag är dåligt på vad för linor som lämpar sig.
Detta gäller inte linorna att hänga upp hängmattan i. Detta gäller till att hålla upp regnskyddet ffa, sätta i träd eller i en tältpinne i marken.

Jag kan köpa en klassisk "paracord" som är stark och tunn. Typ denna: https://www.parlgrossisten.se/paracord-2-mm-vit-meter
Den är 2mm tunn och paracord brukar vara väldigt starkt....
Men hur är den att knyta med? Göra bra starka knopar som inte blir omöjliga i blött väder att få upp igen....
 
Titta på Hillebergs tältlinor, finns i 2mm eller 3mm och 25m längder. De är röd/vita och jag upplever att de syns bra. Kombinera med linsträckarna om du lätt vill justera spänningen till linorna vid uppsättning.
 
om du inte har någon brådska...

Hej
Har en Hennessys Hammock som jag är riktigt nöjd med.

Jag har också en Hennessey (explorer delux asym zip) och jag delar din tanke kring de svarta linorna..
Tyckte även de känns "billiga" i kvalitén..

Appropå billigt. ¨
Köpte denna från Aliexpress.. Men man får ju inte ha bråttom.. tog 7 veckor att leverera

https://www.aliexpress.com/store/pr...32761788843.html?spm=2114.12010612.0.0.S9NrVF


Linan är ganska sträv och styv, knutar lär inte glida upp.
jag får en känsla av att den inte drar åt sig speciellt mycket vatten.

Har satt c:a 2m i varje hörn av tarpen

Köpte den ill-gröna för att den ska synas bra,
Extraplus är att den har invävd reflex så den går inte att missa i skenet från pannlampan

Funderar även på att hitta Amsteel eller liknande för att göra whoopie-slings och byta ut det onödigt grova repsnöret som hammocken hänger i, men vi får se hur det blir med det
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.