Bromsskrik

Har ett otroligt irriterande problem...

Bytte hjul för ett tag sen till ett par Mavic Crossmax UST med keramisk fälg. Fick direkt ett satans oljud när jag bromsade. Bytte således till ett par keramiska XTR v-bromsklossar i hopp om att det skulle hjälpa..
Tyvärr är det fortfarande ett ständigt skrikande när man bromsar, vilket irriterar mig otroligt.

På cantilever bromsarnas tid så var ju vinkeln avgörande för att slippa oljud men det är ju svårt justera vinkeln på ett par v-bromsklossar.

Bör tilläggas att jag körde ett tag på de "vanliga" klossarna innan jag bytte och har nu ett svart lager utanpå det keramiska. Kan detta vara orsaken? att ytan är blank pga det svarta lagret? Finns det nåt lösningsmedel att använda för att göra ren fälgen isåfall och som inte skadar den?

Stort tack på förhand!

.erik (som snart kör med öronproppar)
 
Skrikande bromsar

Erik

Om du har Shimano's XT ellet XTR bromsar med "paralellogram" så kan jag ha lösningen..

Om du tar tag i bromsklossen och den "glappar" upp och ner så är troligtvis ett par små ynkliga bussningar utslitna, dessa bussningar sitter där broms klosshållaren möter bromsarmen, jag bytte dessa bussningar på mina XT bromsar för ett par år sen och det gjorde underverk för mina öron.
Satsen med nya bussningar köpte jag på CykelCity i GBG, och räkna med att inte alla cykelhandlare vet att dessa bussningar finns.... bor numera i Dublin och möts av glasartade ögon när jag letar här.

Tjipp!
 
Det går nog över

leonsson; sa:
Har ett otroligt irriterande problem...

Bytte hjul för ett tag sen till ett par Mavic Crossmax UST med keramisk fälg. Fick direkt ett satans oljud när jag bromsade.

Jag tror att det går över av sig självt. Har själv ceramic fälgar, både Bontrager (Race Lite) och Mavic (517), och de har utan undandtag skrikit i högan sky de första timmarna för att sedan bli helt tysta.

Är du nöjd med UST? Håller de luften? Eller har MBA fog för sin spydiga utläsning av akronymen, Use Standard Tubes?

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.