Bromsar ?

I avsikt att börja cykla lite längre turer (Sverige och våra grannländer på andra sidan östersjön) har jag skruvat i hop en cykel för ändamålet. Ett verkligt lågbudgetbygge med en äldre mountain- bike ram som utgångspunkt. Ramen är så pass lång att jag inte slår hälarna i packväskorna. Nytt bakhjul och bakväxel av bra kvalite 36 ekrar low riders fram. Cykeln står klar förutom bromsarna. Nu till min fråga, vad skiljer cantilever och v bromsar. Vilka väljer jag?

Karlaugust.
 
Personligen

föredrar jag cantilever då jag har fördomen att dessa är lättare att modulera bromskraften på men jag har begränsad erfarenhet av V-bromsar. V-bromsen har i allmänhet större mekanisk kraft men i och med det slits bromsbelägg och fälg ofta ned snabbare.

Jag tror att det inte är nån direkt konsensus om bromsar.

Har du framdämpare på din cykel? I så fall är det nog V-broms som gäller.

Thure
 
Jag skippade Cantin när V-bromsen kom och har kört V-broms med parallellogram sedan dess. Således skulle satsa på V-broms med parallellogram (t.ex. Shimano XT). Parallellogrammet gör att bromsklossen alltid tar rätt, varför man slipper justera bromsarna i parti och minut.

V-broms => Mer kraft => bättre kontroll, anser jag.

Dessutom torde det vara lättare att hitta bromsgummin och andra reservdelar till V-broms?

Oavsett vilken bromstyp som du väljer, se till att bromshandtaget matchar bromsen. Att köra med Cantihandtag och V-bromsar kan resultera i en vådlig vurpa vid en panikinbromsning, vill jag minnas (Jo, jag har testat denna kombo).
/Niklas
 
Även jag föredrar V-bromsar istf cantilever och då ffa V-bromsar med parallelogram och på den cykel jag har dem installerade på blev BÅDE bromskraft och modulation bättre än de cantilever-bromsar de ersatte.

Men det kan vara ett problem med att få tag på V-bromsar med parallelogram nuförtiden,
Shimano har inte tillverkat XT-bromsar med parallellogram på (c:a) 10 år,
de finns inte heller till XTR sedan flera år.

Faktum är att det inte finns några v.bromsar öht längre i vare sig XTR eller XT-serierna
http://cycle.shimano-eu.com/

Det blir till att leta på tex ebay, vilket borde gå bättre med TS lågbudgetambitioner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.