Bromasar och andra bitande otyg

Hej, Inventerar bäckar längs västerbottenskusten. Trodde innan starten att myggen skulle komma att irritera mig. Nu har jag upptäckt att myggen visserligen är många, men man vänjer sig fort. Dock kvarstår ett problem: Bromsar! Satan vad broms det är ute nu. Jag överdriver inte om jag säger att det i snitt cirkulerar 50 bromsar av varierande slag runt mig när jag är ute. De bekomms inte det minsta av myggmedel och biter lätt igenom en skjorta och lite tunnare byxor.

Har någon ett tips om hur man bäst undviker bromsar? Har nästan övervägt att rulla mig i lera...

Mvh mattias k
 
Konstigt

Märkligt. Här i Göteborg får man betala dyrt för bromsar, medan det i Västerbotten tydligen finns i överflöd i skogen, redo att hämta. Flygande dessutom. Nästa gång jag skall byta bromsar på cykeln lär jag åka dit istället för till butiken.
 
Gilla läget

Paltmannen; sa:
De bekomms inte det minsta av myggmedel

Rent av verkar de attraheras av vissa myggmedel. Smorde in med i djungelolja en gång i ett desperat försök att undvika bromsplågan när jag var ute och satte tallplant. Istället för att sky mig högg de mig sju gånger så frenetiskt som tidigare... Det blev en jobbig dag.

Har faktiskt aldrig hört talas om ett vettigt sätt att undvika de små otygen. Istället handlar det nog om att gilla läget och vänja sig vid plågan.
 
Täckande klädsel, även om det blir varmt. Man får välja syntetmaterial som klarar fukten bättre.
 
ljusa kläder

Ljusa kläder verkar vara bäst, tyvärr har jag bara m-59 byxor, vilka iof är för tjocka för att kräken skall kunna bita igenom dem.
om man skulla hälla DDT i gröten på morgonen kanske...
-mk
 
I en liknande tråd i nåt amerikanskt forum så dök det upp en del uppgifter om att insekter dras till olika färger. Det har tydligen att göras med deras syn och "reflexer". Jag minns dock inte vilka teorierna var, men det kan ha varit nåt i stil med att mygg dras mot blått eftersom de söker vatten att lägga sina ägg i.

Det kan alltså löna sig att välja kläder av en färg som odjuren inte vill sätta sig på... Men vilken färg är bäst? Det är väl bara att prova sig fram aksnke. Är man ute mycket kan det ju inte ta så lång tid att prova sig fram till vad som verkar funka.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.