Breithorn i början av april

Är det någon som har koll på snöläget runt Zermatt samt hur det brukar se ut i början av april?
Tanken är att göra en dagstur till Breithorn. Har varit på toppen två gånger tidigare, men senare på säsongen. Jag har varit i kontakt med Alpine Center Zermatt, men jag hoppades på att få ta del av andras erfarenheter.

Finns det någon som bestigit Breithorn i april? Gjorde ni det med randonnéskidor, snöskor eller bara stegjärn?

Mvh /Joel
 
Hej Joel,

Tror att kommersen är i full gång på Breithorn även i April (tror liften är stängd i Maj för service). Där tordes finnas en väl upptrampad stig då, så jag kan tänka mig att stegjärn är det enda som behövs.

Själv får jag vänta enda till i början av Juli innan jag är i Zermatt igen. Avis!

Mvh
Peter
 
Kan nu berätta att jag varit nere i Zermatt och vandrat lite i bergen. Klein Matterhorn är öppet, så det är många som bestiger Breithorn. Dock pratar vi mest om skidbestigningar.

Snöläget var i princip som det brukar vara under sommarmånaderna. Enda skillnaden var att leden inte var upptrampad av stegjärnsförsedda storskor. På sina håll bar inte snön helt, men det var inte så att man sjönk ned särskilt djupt. Sommarbestigningar har ju den fördelen att snön packats mer pga. trafik och sommarsol.

Mvh /Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.