Breithorn och sen?

Sitter så smått och planerar nästa års resa till Alperna. Tänkte dra upp min pappa på nån 4000-meters topp i Monte Rosa-området. Breithorn från Kleines Matterhorn har jag tänkt som en acklimatiseringstur, men sen skulle jag vilja ha något svårare, PD/PD+. Han har erfarenhet av glaciär och bra kondition för sin ålder (65 nästa år), men klättring har han ingen erfarenhet av. Det skulle vara roligt med några svårare passager, där jag kan säkra honom. Sen är det bättre om det är kort men hårt, än långt och soft.

Nått förslag?
 
Hej

Skaffa foraren "The 4000m Peaks of the Alps" utgiven av the Alpine Club

Dar kommer du hitta vad du letar efter. Den ar ocksa bra att ha om man vill kolla nedstigningar fran lite svrare turer.
 
Jo, den har jag redan. Men jag tycker det är roligt att höra andras förslag. Den är lite fattig i sina beskrivningar och förslag också ibland. Sen utgår den från att man alltid sover i hyttor. Själv använder jag mest tält. Men boken har en hel del grymma bilder.

Ska se, det blir nog nån snötravers mellan västra och centrala toppen på Breithorn. Verkar som de enklare lederna i Monte Rosa mest är rejält långa glaciärturer. Titta bara på Signalkuppe som från Schweiziska sidan mest ser ut som en stor snökulle, medan det från den italienska sidan är en mixad-tur på nästan 1000 höjdmetrar.
 
En ännu bättre utförligare förare för området är "Valis Alps East" Selected climbs av Swindin och Flemming (The Alpine Club, London)...Finns även en för West...
Mats
 
Japp, har dem också. De är stundom inte speciellt utförliga, men känns väldigt kompletta i avseende på antal berg och leder. Säger dock heller inget om tältning. Men bilderna i böckerna är utmärkta, så jag kan ändå varmt rekommendera dem.

Nån som gått på glaciären nedanför Breithorn på södra sidan? Isåfall, brukar den bli hyfsat torr och hård att gå över på sommaren?
 
Ja, jag har läst om den traversen. Tror den dock blir lite väl svår för min pappa, vill inte skrämma livet ur honom :). Dock går han inför det här.. tittar på hur han ska träna och funderar på skoinköp. Jag ska nog dra med han på nån klippklättringstur också, så allt inte blir för första gången nere i Alperna.

Får se hur det blir med isklättrandet i vinter. Planerar i allafall en tur till Aosta i jul.
 
Hittat berget nu, Pollux. Enkel isklättring, 45 grader, ett par repor på västflanken och sen ner via PD+ led på klippa med 50 m firning och fasta rep. 300 höjdmetrar upp, så kort och lagom hårt. Perfekt för min pappa. Måste bara kolla upp så isklättringen inte kräver två isyxor för att vara behaglig, men det ska det nog inte.
 
Nej, tyvärr blev min pappa skadad i handen och sjuk dessutom. Så jag klättrade med Sara, hennes första 4000-meters berg. Vi klättrade på snön/isen uppför sydsidan och ned via sydöstkammen (normalvägen). Jag kan varmt rekommendera Pollux för er som är sugna att börja med alpin klättring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Breithorn i början av april Alpin / Bigwall 2
Moh Hur gör man sen? Alpin / Bigwall 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.