Bredd mellan skidorna

För några år sedan gick jag en telemarkkurs där guiden sa att man ska åka med axelbredd mellan skidorna. I pist kan jag ibland få till axelbredd om jag anstränger mig men offpist när man går ner djupare och har mer tyngd på bakskidan blir positionen mycket tajtare än axelbredd. Nu såg jag en film: http://www.telemarktips.com/video/AMcomp05b.wmv, där de flesta åkarna precis som jag har ganska tajt position. Hur åker ni andra i offpist och finns det någon som vet hur man får till axelbredd eller om det ens är eftersträvansvärt?
 
Jag har också lärt mig att man ska ha exelbrätt men har samma problem som du men så länge du tycker det känns stabilt att åka lite tajtar borde det inte var ett problem. Jag kännar att min åktning blir mycket stabilare med axel brätt avstond och strävar därför mot att ha det. hoppas någon som har bättre koll på det kan ge en lite bättre förklaring om det värkligen är nödvändigt.
 
Såhär tycker jag:
Jag varierar lite beroende på hur terrängen ser ut. Bred stance ger lite mer stabilitet i vissa lägen och kanske tillochmed lite sämre i andra. Personligen så tar jag inte åt mig så jäkla mycket när folk säger hur man ska åka. Jag tar det som ett tips att pröva men om det inte ger resultat så kan man gå tillbaka och åka som man själv vill. Oftast har man roligare då. Grunderna i min åkning är istället: look ahead and you will shred, stay low and you will flow. Dessa tips hjälpte iaf mig till att få fint flyt och betydligt bättre stabilitet...
/samme
 
Åk pragmatiskt

Paul Parker propagerar i sin bok "Free heel skiing" för att man ska åka pragmatiskt i off-pisten. Det är det bästa råd jag vet.

M.a.o. åk, kommer du ner så funkar det, gör du en kråka så funkar det inte.

När det gäller mig och min egen åkning så är oftast vurporsaken off-pist att jag inte jobbar tillräckligt vertikalt vid omsteget och att jag inte är tillräckligt snabb att omfördela belastningen på fram- resp. bakskida visavi underlaget.
 
Re: Re: Då...

samme83; sa:
Ja, det var så han hette, glömde bort hans namn så jag skrev ingen källa. Eminenta tips dock!
/samme

Jupp ingen fara, tänkte bara att det finns en massa andra intressanta (och roliga tips) på TTips som Dano Cruz har spelat in, som kan vara intressanta att ta del av =)


/Anders B
 
pragmatiskt var ordet....

är som allt annat, man kan utgå från axelbredd men sen måste man korrigera beoende på radie, lutning, snötyp, backe, skor, skidor, dagsform etc, mm osv.
Det man brukar prata om är att utgångspunkten är en sk. grundposition och den är med axelbredd mella skidorna, böjda knän, krumm rygg, armarna avslappnat framåt och blicken framåt.
Lycka till.
- anders
 
Köpte Rottefella Cobra8-bindningar tidigare i år. Om man har för smal stans så hakar bindningarna fast i varandra när fötterna byter position mellan svängarna.

Axelbred stans låter konstigt. Trodde bara det gällde golf. ;-)

De telemarkare som åker fulast är de som är hjulbenta och som inte stämmer kraften i svängarna med benen. De åker därför ofta fort. Och bredbent.

De som åker vackrast har upprätt stans, stämmer med underkroppen och har därför skidorna mer samlade.
 
Ja, det där med axelbred position är nog något som smugit sig in via alpinåkningen. Det var väl Tomba som började och med modern carvingteknik måste man stå brett isär med skidorna för att kunna kanta ordentligt, annars är innerbenet ivägen. Telemarksåkaren har inte det problemet eftersom fötterna inte är parallella. Så länge man inte slår ihop skidorna och det känns bra så är det inget fel. Något som jag tycker är viktigare är istället hur långt man har mellan fötterna. Alltför stort avstånd gör det svårt att få kontroll över bakskidan och att vara tillräckligt snabb i sväng. Ju kortare skidan är desto viktigare tycker jag det är att ha en samlad position i längsled(kan ha med svängradien att göra). Rent generellt gör en samlad kroppsposition att man blir snabbare i sväng men tappar lite i stabilitet.
 
Axelbredd

Nog kan man generellt säga att telisåkare åker med skidorna för tätt...

Typiskt nybörjarfel är ju en medvridningssladd, med benen långt från varandra (i längsled) skidorna i kloss och vinkelräta mot fallriktningen.

Skidor i pist skall åkas med skidorna i fallriktningen, ej under kroppen och med bredd imellan...

Om du flyttar ut skidorna från kroppen och kantar ordentligt blir det automatiskt lite bredd, försök att carva ordentligt i en lagom brant backe, med skidorna tight tilsammans, det funkar ej!

När man kör puckel eller sladdar omkring så kommer fötterna därimot att åka ihop.
 
Skidor och snö

Med smala skidor och dåliga pjäxor och bindingar i lössnö blir det i princip bara ett spår där andra skidan passivt följer med i första skidans kölvatten.

Med carvingskidor fungerar det betydligt bättre med axelbredds avstånd. Det gäller i varje fall mina kära Scotty Bob. Det verkar gälla både vid lös snö och lite fastare snö men möjligen har man skidorna lite mer ihop vid riktig pudersnö där det mer blir surf än skärande sväng.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.