Bra turstavar

Är på jakt efter ett par turstavar med rejäl truga. Jag tror det bästa vore om det inte var en teleskopstav, men jag är öppen för alla förslag.
 
Komperdell har minst 2 modeller som funkar bra. Den ena modellen har fast längd och den andra är en teleskopmodell. De brukar finnas i de flesta affärer som säljer turskidor.
 
Kompardell XC-Mountain

Kompardell XC-Mountain är en rätt OK stav, trugornas bärighet svarar inte riktigt upp mot deras storlek. För mer info. läs min recension av staven.
 
Friluftsfrämjandets tidning

Friluftsliv I Alla Väder har en stavtest i höstnumret.

Angående turstavar så har jag testat en del olika.

Skall man ha teleskop så menar jag att det är Flicklock som gäller. Skruvlåsning kan man bli rejält trött på.

En svag punkt är ofta handtagets utformning. Längdstavar är ofta betydligt mer ergonomiska.

Handtaget verkar också ofta gjort för alpin åkning i rätt varmt klimat. Jag föredrar läder eller kork som inte kyler lika mycket som plast. Gummi kan vara ganska OK.

Mina favoriter är Swix Mountain för icke teleskop och Gipron för teleskop. Men jag har inte testat så många olika modeller.

Hustruns Komperdell (10 år gamla) går bort pga kallt hårt och icke ergonomiskt handtag samt hopplös skruvlåsning. Men Friluftsfrämjandet hade å andra sidan synpunkter på trugorna på de Gipronstavar de testade som tydligen lätt kan lossna.

Mera omdömen http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1269.

Thure
 
Re: Kompardell XC-Mountain

klippen; sa:
Kompardell XC-Mountain är en rätt OK stav, trugornas bärighet svarar inte riktigt upp mot deras storlek. För mer info. läs min recension av staven.

Jag kan hålla med om detta. Min variant har både korkhandtag och lädertruga som jag gillar skarpt. Men trugan kunde förstås vara bättre i djup snö. Mitt huvudområde är dock på kalfjället där detta inte är lika viktigt.

Min åsikt om Gipron-stavarna är densamma som förut. (Se länken som Ture angav) Handtaget till dem är inte så bra för turåkning heller. Så numera står de och samlar damm mest.

/Jonas U
 
Re: Re: Kompardell XC-Mountain

Tack för alla svar!


utter; sa:
Jag kan hålla med om detta. Min variant har både korkhandtag och lädertruga som jag gillar skarpt. Men trugan kunde förstås vara bättre i djup snö. Mitt huvudområde är dock på kalfjället där detta inte är lika viktigt.

Min åsikt om Gipron-stavarna är densamma som förut. (Se länken som Ture angav) Handtaget till dem är inte så bra för turåkning heller. Så numera står de och samlar damm mest.

/Jonas U

Jonas, vilken variant av Komperdell stavarna har du?
 
Re: Re: Kompardell XC-Mountain

utter; sa:
klippen; sa:
Kompardell XC-Mountain är en rätt OK stav, trugornas bärighet svarar inte riktigt upp mot deras storlek. För mer info. läs min recension av staven.

Jag kan hålla med om detta. Min variant har både korkhandtag och lädertruga som jag gillar skarpt. Men trugan kunde förstås vara bättre i djup snö. Mitt huvudområde är dock på kalfjället där detta inte är lika viktigt.

Min åsikt om Gipron-stavarna är densamma som förut. (Se länken som Ture angav) Handtaget till dem är inte så bra för turåkning heller. Så numera står de och samlar damm mest.


/Jonas U

Mina XC-Mountain, köpta för ett par säsonger sedan, har handtag vilka ser ut som kork men känns plastiga och hårda och trugorna är i semihård plast, det är därför, tror jag, som de har dålig bärighet.

De två par Swix Summit jag hade dessförinnan hade trugor med läder i korset vilket enl. min erfarenhet ger bättre bärighet och motsäger på intet vis din iaktagelse om dylika trugor.

Med andra ord kan det vara läge för hugade spekulanter att förutom kolla märket på staven ägna än mer energi åt att kolla utförandet av handremmar, handtag och trugor.
 
Jag har komperdell med flicklock. Underdelen på ena staven är utbytt efter att jag lagt mig på den en gång. Stavarna är helt ok förutom att trugorna ( som är normalstora i plast ) är för klent tilltagna för riktigt lös snö. Fast trugorna går ju förståss att byta ut tämligen lätt.
[Ändrat av öringen 2005-12-19 kl 15:54]
 
Re: Re: Re: Kompardell XC-Mountain

klippen; sa:
Mina XC-Mountain, köpta för ett par säsonger sedan, har handtag vilka ser ut som kork men känns plastiga och hårda och trugorna är i semihård plast, det är därför, tror jag, som de har dålig bärighet.
Mina Komperdell Backcountry har ganska rejäla trugor med läderkors och plastring.
 
Re: Re: Re: Kompardell XC-Mountain

nummeråtta; sa:
Jonas, vilken variant av Komperdell stavarna har du?

XC-Mountain heter de. Fast jag tror jag fick några andra trugor än standard. De kunde inte hitta de vanliga så jag fick en annan variant i läder.


[Ändrat av utter 2005-12-19 kl 19:22]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturelover Vandrings stavar el turstavar??? Aldrig anv några. Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.