Bra nät att förvara saker i sittbrunnen

Skulle vilja ha ett nät modell nätkasse att förvara glasögon kamera etc. i sittbrunnen på min kajak dvs. fastsatt ovan benen på undersidan så att jag enkelt kan komma åt då jag paddlar.

Modell
natpase1.jpg
men som sagt under däcket.

Några tips var man hittar en sådan kasse eller nät som jag kan limma fast under däck.

Hlns
Magnus

Ps. bilden ovan fran http://www.andersj.se/
 
Kort svar:Everest Storage Meshnet för 99 SEK.

Längre svar blir det kanske när jag är klar med mönstret för kapell med luftstrut ”a la ” Anders Jonsson (min bästa inspirationskälla just nu).

Per
 
Längre svar än i går

Jag har en sprillans ny kajak som jag håller på att inreda/utrusta efter eget huvud ;) och plocka det godaste från hur andra gjort, läst böcker och kollat på Internet.

Vad jag förstått finns det 2 skolor.
1. Nät där man ser allt och allt kan blött och att man hoppas att värmen ska torka sakerna.
2. Vattentät packning där det är knepigare att se prylarna och knepigare att plocka fram prylarna men där det ska vara lättare att hålla prylarna torra.

Nät på undersidan av däcket har jag inte sett än, men däremot en ”knätub”. Ett ”rör” på undersidan av däcket. I en förhållandevis bred (Iceflow) kajak jag kollat i, har ägaren satt nätfickor längs sidorna i sittbrunnen.

Som av en händelse när jag höll på ”meka” idag så kom en han som har en P&H Iceflow med just dessa nätfickor. Fram med kamera medan har bar grejerna från bilen till kajaken. Snabbkoll, men icke något nät :( . Så det blev ett längre samtal. Nätet finns i den andra Iceflow’n (fruns).

När jag kollade om det finns plats för ett nät under däck på min kajak så blir nog svaret, nej.

Bakom sitsen tänker jag stoppa ner en svamp/torktrasa, paddelhandskar (neopren) och en flaska med dricksvatten. Sedan är det nog inte så mycket plats kvar där.

PS Det var Rea så den lokala Stadium butiken idag. Idag tog dom 49 SEK för nätpåsen som för några dagar sedan kostade 99 SEK (se svar från igår)

Per Brune
 
I en förhållandevis bred (Iceflow) kajak jag kollat i, har ägaren satt nätfickor längs sidorna i sittbrunnen.

Den lösningen använder jag själv. En karborreremsa är limmad utefter sidan från framkanten av sitsen och någon halvmeter fram. På dessa kan jag fästa lite olika fickor i nät ... eller ganska vattentäta i plast ... några färdigköpta och några egensydda. i överkant på baksidan på dessa påsar eller fickor har jag limmat och/eller sytt fast kardborreband. Lätt att välja stolek, sort och antal utefter vad jag behöver. Och när jag inte behöver något extra utrymme så är karborreremsan inte alls ivägen.
Det behövs inte alls så bred kajak för det. För det mesta finns det en hel del plats över på sidorna framför sitsen. Min kajak är en Inuk och den kan väl knappast betecknas som bred med sina 50 cm totalt..

Jag har också sett varianten med ett nät fastsatt under däcket över knäna. Eftersom jag vill kunna variera paddeställning och även kunna paddla med knäna högt så skulle det inte alls fungera för mig. Med löst nät så skulle jag nog ha det svårare att få det stöd jag vill ha när jag tränar rollar. Men det kanske man kunde lösa genom att göra det löstagbart.

För mig gäller fickor på sidorna fastsatt med kardborre!
 
Man skall nog vara försiktig med att ha ett nät under däck i sittbrunnen. Det finns risk för att man kan fastna vid en wet exit eller liknande i en nödsituation.

En knätub är en bättre lösning som även ger stöd vid eskimåsväng

Mvh/LK
 
North Water

Firman North Water i Kanada har en hel del bra väskor för montering i sittbrunnen eller på däck. Själv har jag haft deras "Interior Mounted Cockpit Bags". i två år och nu senast på min HBB-paddling. Jag är mycket nöjd med dem. Jag har även köpt en "Under Dech Bag", men den passade inte i min VKV med pedaler placerade i mitten. Den väskan har jag sålt vidare till en kompis med vanliga fotstöd ute vid sidorna och där fungerade den fint.

Hälsningar
Peter
 
Nätpåse till kajak

Skulle vilja ha ett nät modell nätkasse att förvara glasögon kamera etc. i sittbrunnen på min kajak dvs. fastsatt ovan benen på undersidan så att jag enkelt kan komma åt då jag paddlar.
Några tips var man hittar en sådan kasse eller nät som jag kan limma fast under däck.

Nät kan köpas i "lösvikt" på ex Bauhaus båtavdelning, bara att knåpa ihop till önskad storlek.

// Ingela
 
Under däck

Jag har nät under däck; tycker det är kanonbra. Det är ett relativt finmaskigt nät som rymmer ganska mycket. Så här ser det ut.
nat&pump.jpg


Och man kan säkert fastna i det om man har otur och är stressad och måste gå ur kajaken. Jag har dock rejält stor sittbrunnsöppning så det känns inte som nåt stort problem. Och man kan ju fastna i andra grejor så som, pedaler, sits, linor och annat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.