BOJKOTTA NORGE

Är det sant det man läser? Norrmännen ska skjuta NIO! vargar från helikopter på låg höjd??? Vilken död! Snacka om att plåga! Tänk att bli sist kvar! Jag får en klump i magen när jag tänker på det. Hur kan någon besluta om något sådan här? Hur kan någon ställa upp på det?
Jag tycker att alla djurvänner (och alla andra med för den delen) ska bojkotta Norge. Det tänker jag göra.
Inget mer Norge för mig är jag rädd för.


Laila.
 
Vargar

Du vet väl om att Sverige ska oxå skjuta av några vargar! Men för den delen inte från helikopter. Det blir väl för fot som i Finlad gör när de skjuter varg.
 
Det är sjukt. Skandinavien tål en vargstam som är mer än tio gånger större än dagslägets (enligt bl.a. Mats Amundin på Kolmårdens djurpark).
Jägarnas kör med sina vanliga argument. Varför kan inte jägarna för en gångs skull bara erkänna att de tycker det är kul att döda djur?

Men bojkotta Norge, hur gör man det, och gör det någon nytta?
 
hhmm

Tycker oxå givetvis att det är för jävligt,speciellt tillvägagångssättet från helikopter.Men det här med att bojkotta Norge är jag nog lite tveksam till.Tycker nog att man ska se om sitt eget hus först.Sverige o svenskar är så snabba på att fördöma andra.Sen kommer man ju ihåg olika bojkotter som varit genom åren.Oftast är det fel människor som drabbas.Hur många bojkottar franska viner idag,inte jag iaf.
 
Ihopblandning...?

Norska staten har beslutat att ett antal vargar skall bort.
Rätt eller fel har jag ännu ingen åsikt om eftersom jag inte vet VARFÖR de har beslutat detta.
Ett antal erfarna mäniskor anser att det bästa sättet att lösa detta är med helikopter.
Vad är det ni kritiserar?
Är det beslutet?
Är det metoden?
Är det att någon faktiskt åtar sig att göra jobbet?
(Det är föresten inte fråga om jakt utan avlivning så jaktupplevelsen blir nog rätt liten).

Eftersom det är samma vargstam i sverige och norge borde vi ha samma politik på bägge sidor gränsen om hur den skall hanteras.
Jag tror inte att en bojkott ökar förståelsen för vår vilja (även min) att ha en livskraftig vargstam.
 
Varför?

Beslutet grundade sig på att norska bönder förlorar sin tamboskap till vargen. Hundar blir också dödade av vargar. Sen så är folk rädda att barn skall bli angripna.

Alla som fjällvandrat i Norge har väl märkt att det formligen kryllar av fårfarmare i Norge som föder upp sina får genom att släppa ut dem i skogen eller på fjället och så får de klara sig själva. Fåren är inte alls lika anpassade till miljön som renar, så jag antar att de är en munsbit för vargarna.

Även jägarna i Sverige vill ju ha skyddsjakt på varg p.g.a. att deras jakthundar blir dödade.

Som jämförelse så finns det mycket mer vargar i Rumänien (mycket mindre yta och fattigare land) än i Sverige och de arbetar ändå på att bevara sin vargstam.

/Jonas U
 
Vargdödade hundar

Jonas U: Argumentet att vargar dödar jakthundar och därför bör jagas håller inte. Enligt de siffror jag läst dödades en (1!) jakthund av varg förra året! Jag tror betydligt fler sköts till döds av jägarna själva eller kördes ihjäl av bilar.
 
Bojkott av Noreg !?

Vårt grannfolk i väster gör sannerligen som de vill!

Om du bojkottar Norge och åker till Sv fjäll får du slöss med vintermygg (snöskotrar) om du inte åker till Sarek eller någon annan nationalpark förstås.

Mitt förslag är att svenska staten ska köpa loss lite vargar från Ryssland och släppa ut två vargar för varje varg som norrmännen skjuter. Företrädesvis nära gränsen.

För övrigt skulle vargstammen må bra av att bli utblandad med fräscht blod. Då kanske stammen kan växa till en livskraftig vargstam som tål en viss begränsad avskjutning. Detta har fördelar att vargskador kan begränsas med skyddsjakt. Jagade djur blir mer skygga.

Ett bra sätt att protestera är att skriva brev. Helst analoga pappersbrev. Till Norges storting och regering ministrar och bygdevern och allt möjligt du kan hitta på. ju fler brev desto bättre.
 
Vargjakt

Först ett svar till osocker; Sverige ska _inte_ skjuta några vargar enligt gällande licensbeslut. Det nya i rovdjurspropositionen är att man får skjuta för att skydda angripen tamboskap och tamdjur (läs jakthund). Alltså _kan_ man komma att skjuta varg, men det är i så fall ingen organiserad jakt.

Dessutom är jag rädd att argumentet om antal trafikdödande kontra antal vargdödade hundar inte håller, då varg bara finns i ett relativt litet område i Sverige, medan trafik finns i hela! Naturligtvis blir antalet trafikdödade hundar fler! Om man jämför dödsorsaken för jakthundar i områden med varg, blir resultatet att ungeför lika många hundar vargdödas som trafikdödas. Fan vet ur många hundar som skjuts av jägare själva, dock. Vad som avgör hur utsatt en hund är för vargangrepp är hur exponerad den är, dvs jaktsätt och jaktmarker avgör.

Den norska vargjakten är förkastlig, och har ingen som helst grund i biologiska eller jaktliga fakta. Det är bara för att hålla liv i ett otidsenligt djurhållningssätt, och sättet det genomförs på lämnar mycket att önska ifråga om jaktetik. Problemet skulle säkert kunna lösas med andra metoder, tex elstängsel. Norge har ju så gott om oljemiljarder, undrar om det inte går på ett ut med dyra elstängsel och dyra helikopterjakter. Det är för övrigt med glesbygdsstöd som fårbetningen kan fortsätta. Jag är inte mot vargjakt i sak, men i så fall ska det ske när stammen är stor och kan tåla det, med vettiga metoder (dvs inte hagelbrak). Förr eller senare kommer vi att bli tvugna att tillåta vargjakt, men inte förrän en livskraftig stam har tillkommit!

Det verkar ju finnas gott om folkilskna norrbaggar, blir det ingen skyddsjakt på dom? Verkar vara livsfarliga djur :)

/Sarvi
 
Vargdödade hundar

Det resonemang som förs beträffande vargdödade hundar är att det gör ju ingenting om 10 hundar dödas av vargar, när många fler dör i trafiken. Om vi resonerar på samma sätt beträffande människor, skulle vi kunna säga: Vad gör det om 10 människor mördas varje år när ca 600 dör i trafiken...

BOS
 
Verkar vara tvärtom

Angående BOS inlägg:
Det resonemang som förs av t ex Svenska Jägareförbundet är att det är en OHYGGLIG förlust om 10 jakthundar vargdödas per år, men det drygt tiodubbla antalet jakthundar som dör i trafiken per år är tydligen något man får räkna med, för det har jag aldrig hört Jägareförbundet nämna som något direkt problem. Det är självklart en personlig tragedi att fölora en jakthund under jakt, men jag ser inte logiken i deras enorma fokusering på just vargproblemet.

Monky Blue
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.