Böjda tältbågar

Hej på er.

Jag har en fråga om tältbågar och om det finns räddning för en böjd båge. Vi satte upp svärfars tält som vi lånat. En av bågarna var böjd men inte så mycket att den inte gick att använda, tältet blev bra uppspänt ändå. Det som är funderingen är om det påverkar tältets prestanda (troligtvis) samt om det går att fixa eller om vi måste skaffa en ny båge.
Tältet är ett Helsport Snöhetta som har några år på nacken men inte slitet.
Jag har för mig att om Al böjs en gång så är det kört.
Tacksam för alla svar.

//PW
 
Oavsett skadans storlek...

så är ju en ny tältbåge ett billigt alternativ till att slippa få tältet sönderblåst under en storm. Det låter iofs inte som om det skulle vara några större fel på bågen, men köp en ny!

/Håkan
 
Att en båga av alu blir böjd...

... torde vara omöjligt att ske även vid normal användning.

Jag har ett Hilleberg som är väl använt under de senaste tre åren. Men det har dock inte utsatts för någon nämnvärd påfrestning (dvs. storm el. likn.). Trots detta så är flera av mina bågar svagt böjda. Jag bedömmer (efter min ringa kunskap) att detta är högst normalt och ingenting att oroa sig för.

Självklart beror det ju på hur mycket bågen har böjts och framför allt under vilka förutsättningar tältet skall användas.

Om jag skulle ut på en fjälltur under framförallt höst/vinter hade jag inte tvekat en ända sekund (inte ens med mina bågar) då hade jag köpt en ny.

Försök att bedöm själv hur allvarlig skadan är om du är tveksam så är det bara att ta kontakt med en god vän eller en fackman och fråga.

Mvh!
// Niklas
 
Byt om ni räknar med storm

Mer eller mindre böjda bågar får man nog räkna med, och om man inte räknar med större vindpåkänning så spelar det nog ingen roll.

Men om man tälta under svåra förhållanden och är beroende av sitt tält bör man nog se över deformeringen.

Om bågen böjs så mycket att tvärsnittet ändras (för att böjas måste ju ena sidan tryckas ihop, och bågen är inte rund längre), så förstörs mycket av böjstyvheten. Det är alltså troligt att bågen inte pallar lika mycket längre.
När bågen belastas så mycket att den inte fjädrar tillbaka till sin ursprungsrakhet sker dessutom en materialutmattning som också minskar styrkan.
En båge som går av är inget skoj. Förutom att tältet givetvis rasar så är risken stor att en bruten båge sticker hål på tältduken.
 
Jämn böj?

Om hela bågen är jämnt böjd är det bara normalt. Om det däremot är en knäck på bågen kan det vara idé att byta. Det räcer med att byta den böjda båg-sektionen. Ofta följer en extra sektion med i tält-påsen, om inte kan det vara idé att köpa en extra när ni ändå är i köp-tagen.
 
Precis...

Det är precis så, en sektion eller två är böjd men inte resten. Tyvärr ser det som om dom ev. extrasektioner som (kanske) ska vara med är nog borta.
Det verkar som om det är läge att köpa en ny båge. Är det bäst att kontakta Helsport direkt ?

//PW
 
För några år sedan gick en båge av till mitt Fjällräven tält. Försökte då fixa en ny via en återförsäljare i Uppsala (järnia på gågatan). Det var helt kört. Ingen som helst hjälp och det verkade tydligen helt omöjligt för dom att kontakta Fjällräven.
Fick då tips (från annat håll) om tältcentralen i Stockholm (Birger Jarls gatan 67). En riktig doldis affär som gav klockren service. Ett måste för gör det själv tält fixaren...
 
Kyla och böjar

Jag har bara haft av alubågar vid ett tillfälle och då var det 15 minusgrader. Tunneltältet hade dessutom inga spänntampar för bågkanalerna a la Hilleberg. Det blir en extra påfrestning i kyla då tältduken är mindre elastisk vilket belastar alubågen ytterligare. Sannolikt så pajar den bågsektion som är mest böjd (oftast den i mitten?) först.
Kanske bör man flytta den böjda sektionen och sätta den i änden av bågen?

Glasfiberbågar har jag pajat vid flera tillfällen. Har också använt Tältcentralen för reservdelar.

Vissa bågar är böjda från fabrik och det borde vara bättre än raka bågar?

Thure
 
Böjd Båge?

Lyfter en 10-år gammal tråd.

Mina alubågar på mitt Helsport Nordmarka böjde sig en blåsig natt i höstas. Är det så att det är naturligt att bågarna böjer sig i en jämn båge vid användning, (låter nästan så i tråden.).

Mitt Hillebergtält har två glasfiberbågar och en alu-båge. Denna alubåge är också svagt böjd i en båge. Kommer dock inte ihåg om den såg ut så vid inköpet.

Erfarenheter ?

Hälsningar,

Johnny
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.