Blanda laktas direkt i torrmaten innan tur?

Jag är laktosintolerans, men har laktastabletter som jag tar ibland. Ex vis har jag inte hittat laktosfritt pulvermos.
Jag gillar ju att förenkla och förbereda så mycket som möjligt innan. Kan man blanda ner laktaspulvret direkt i potatismospulvret för att slippa ta med tabletter, eller förstörs laktasen när man häller på kokande vatten?
Jag tänker mej också om man häller i laktas i egna rätter med mjölkpulver då det är svårare och dyrare att hitta laktosfritt mjölkpulver, men frågan är just om det tål kokande vatten eller inte.
 
Tror du ska ställa frågan till tillverkaren av laktaspulvret.
Tål det kokning och blandning med andra ämnen som finns i maten.
Är tillverkaren försiktig kommer de att säga: Nej ska bara användas som det står i instruktionen, allt annat är på egen risk.
Är tillverkaren mer förstående kanske de kan förklara ev risker och påverkan av värme och andra ämnen i maten du vill blanda med.

Själv vet jag inte hur det blir.

/Patrik
 
ICA har ett basic pulvermos som har varit laktosfritt. En av de andra lågprismärkena gar också haft. ICA är inom närtid dvs jag har köpt en förpackning senaste året.

När det gäller laktosfritt mjölkpulver så måste du ha mjölkpulver i rätterna? Då är det ju rätter där du tillför mjölken själv och inte sådana där laktosen ingår.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.