blåbär och hjortron i stockholm

finns det fortfarande blåbär i stockholmstrakten? jag blev plötsligt så sugen på att plocka. tips på skogar i så fall?

och finns det hjortron någonstans? åt vilket håll ska jag åka eller är det för sent? det vore jättekul med tips.

tack på förhand.
 
Här uppe runt Hallstavik/Norrtälje så är det fortfarnade gott om blåbär och en hel del lingon. hjortron är jag själv på span efter så det kan jag inte hjälpa dig med.
 
Hjortronen började bli klara v 32 strax söder om Kiruna. DVS de kanske börja bli övermogna däruppe redan, och längre söderut antar jag att det är ännu mer försent.

Har faktiskt sett hjortron i Mälardalen på ett ställe för nåt år sedan, annars har jag alltid trott att de bara finns långt norrut.
 
Blåbär finns norr om Sollentuna

Tips på blåbär (och lingon):
Törnskogen med omnejd norr om Sollentuna har haf mycket blåbär nu i sommar och en hel del finns kvar. Såg nu på morgonens hundpromenad att även lingonen börjar kika fram mer och mer.
Lägger in en punkt på Utsidans karta för att tipsa om vart det är. Verkar dock inte funka just nu, jag försöker senare. Åker du komunalt så åk buss 527 från Sollentuna till hållplats Törnskogen eller Vaxmora, gå sedan rakt norrut (genom lite villaområde) så kommer du ut i blåbärsskogen.

/ Nicke
 
Hjortronsäsongen i Sthlm är nog över..

annakerstin; sa:
och finns det hjortron någonstans? åt vilket håll ska jag åka eller är det för sent?

OM det nu blev hjorton i år, så är det för sent i Stockholmsområdet. Skulle tro att det kan vara moget från andra hälften till slutet av Juli under en normalsommar.
För att röja ett smultronställe (f´låt, hjortron)så är en nationalpark söder om stan ett tips, har brunnit därute några gånger så nu vet ni nog var ni ska leta.
/KJ
 
Hjortron för 08or

Hjortronställen vill man hålla för sig själv. Det var ett bra år i år i Stockholmsområdet men lite senare säsong än vanligt. Normalt börjar säsongen ca 10 juli.

Jag har för mig att det finns hjortron i hela Sverige utom möjligen på Öland.

Nu är det naturligtvis omöjligt att hitta hjortron här i Stockholmsområdet men det finns fortfarande en hel del blåbär i skogarna vid Bagarmossen.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-08-23 kl 10:53]
 
Re: Hjortron för 08or

thureb; sa:
Jag har för mig att det finns hjortron i hela Sverige utom möjligen på Öland.

Thure

Javisst finns det hjortron i hela Sverige. Har själv hittad en del ställe här nere i skåne på eller i närheten av våra myrar. Men det är inte i några större mängder, man får bli glad om man får ihop till en burk sylt.

/g
 
tack

tack för alla tips. jag inser att jag har väldigt dålig koll på hjortron. den enda gången jag har plockat det var jag fem. jag minns det förvisso, men inte när på sommaren det var.

vi får väl se om jag kan pallra mig iväg till något blåbärsställe de kommande dagarna.

tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.