Biltemas regnskydd?

Hej!

Jag behöver köpa ett nytt regnskydd til min ryggsäck (Haglöfs Victor 75-85). Är det någon som har testat biltemas (mycket billiga) regnskydd? Står bara angivet storlek L eller XL..

Tacksam för ev synpunkter!
 
Förutom att välja rätt storlek borde det inte vara något större problem, kommer säkert fungera bra. Till priset av ett paket cigaretter så kan du nog chansa;)
 
Förutom att välja rätt storlek borde det inte vara något större problem, kommer säkert fungera bra. Till priset av ett paket cigaretter så kan du nog chansa;)

Utan att påstå att Biltemas regnskydd skulle vara dåliga på något sätt ifrågasätter jag inställningen att det bara är att chansa för att det är billigt. Ett regnskydd som inte håller tätt kan förstöra en hel vandring och då är det ju en klen tröst att det var billigt... Dessutom uppfattade jag på frågan att TS ville undvika att chansa...

En riktigt billig variant som fungerat för värnpliktiga under många år är att använda en svart sopsäck inuti ryggsäcken - det håller garanterat tätt och gör dessutom att ryggsäcken flyter.
 
Fungerar

Har använt både L och XL, L till 30-40 liters och XL till 60-70 liters säckar. Fungerar riktigt bra.

Personligen packar jag både i plastsäck (påsar i sidfickor) och regnskydd för att hålla säcken torr (och lättare).
 
Utan att påstå att Biltemas regnskydd skulle vara dåliga på något sätt ifrågasätter jag inställningen att det bara är att chansa för att det är billigt. Ett regnskydd som inte håller tätt kan förstöra en hel vandring och då är det ju en klen tröst att det var billigt... Dessutom uppfattade jag på frågan att TS ville undvika att chansa...

En riktigt billig variant som fungerat för värnpliktiga under många år är att använda en svart sopsäck inuti ryggsäcken - det håller garanterat tätt och gör dessutom att ryggsäcken flyter.

Man skall ha dubbla roterade 90 grader.Så eventuella småhål täcks och vattentrycket pressar ihop dom.
Mycket bra metod, bara man roterar som då och då om vandringen är längre så skavhål hamnar på olika ställen

Nackdel är att vi häftigt regn kan man få 1-3kg extra att bära på då ryggsäckens tyg tar vätska och kanske inne också.
 
Är i regel lite skeptisk till biltema-saker men köpte mig ett XL-skydd på vägen ut i det vilda i helgen. Tyckte det fungerade ok men såg lite antydningar till missfärgningar från det. Det höll iaf. ryggsäcken torr där det täckte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.