Bilcamping Höga kusten: Erfarenheter?

Har aldrig vandrat eller campat på egen hand förut, men tänkte ge mig ut för första gången några nätter nu i sommar. Fokus ligger på tältningen/matlagning och att njuta av naturen, så jag tänker att det är mest rimligt att campa nära bilen och göra dagsturer.

Utgår från Sundsvall och tänker mig att Höga kusten kan vara ett bra alternativ (andra alternativ i närheten kan också tänkas).

Någon som har tips och/eller erfarenheter gällande detta? Finns det bra platser att parkera på och tälta i närheten, i sådana fall var? Vill helst inte bära runt på mycket vatten, är vatten lättillgängligt?

Ett alternativ är förstås att lämna bilen och ge sig ut med all packning, men känns som att detta kommer att kräva lite mer planering (måste dessutom införskaffa stor ryggsäck). Betal-camping är också ett alternativ, men undviker helst de kostnaderna.

Tacksam för tips! Ser framemot att uppleva den svenska naturen!
 
Det finns möjligheter att övernatta i Skuleskogens nationalpark. Du kan parkera antingen norr eller söder om parken, och sedan gå 2-4 km till en stuga. Det kostar inget att övernatta i stugorna, men det behöver inte finnas lediga bäddar: det är den so först kommer som får bädden.
 
Stort tack för tipset! Ska absolut överväga det. Vill helst sova i mitt eget tält, antar att det är fullt lika möjligt i parken.
 
Vatten

Hej, jag orkar inte googla för att ge länkar, men jag vet att vattenfrågan på Höga kusten har behandlats i minst ett forum här på Utsidan. Även de officiella webbplatserna ger lite info, har jag för mig.
Jag tror också, att den enda lite besvärliga frågan är just vattenfrågan, allt annat är helt oproblematiskt när man har nära till bil och bebyggelse. Inget kan bli krisartat, bara lite småjobbigt.
Don't worry, be happy!
 
Har tyvärr inga bra erfarenheter av bilcamping och höga kusten. Norrfällsvikens Camping om du står ut med industricamping med blomrabatter... men ska du " fricampa "så är det väl som det brukar vara mest i landets kustnära och populära ställen. Bommar bommar och skyltar om privat väg etc. Hittar du en plats att ställa bilen på och kan vandra med ryggsäck funkar det bra. Eller kolla upp de tips du får här eller om den lokala turistbyrån kan tipsa om något alternativ.
Sjövägen har jag godare erfarenhet av.
 
Du har tältplatser vid kälaviken med sandstrand nära entre syd i skuleskogen, vatten finns i bäckar och dass och eldstad.
 
Jag har tältat några gånger i Skuleskogen, vid Kälaviken. Vi har druckit vatten ur bäckarna utan problem eller konsekvenser. Det finns ju ingen bebyggelse uppströms så det borde vara lugnt. Döda djur och annat kan iofs finnas, man vet ju aldrig säkert. Någonstans djupt i min röriga skalle har jag ett diffust minne av att Länsstyrelsen någon gång har mätt vattenkvaliteten i bäckarna. Kanske något att kolla upp?

Höga kusten är verkligen jättefint! Jag skulle dock satsa på att kunna bära med mig grejerna. Man behöver inte gå långt, men den tältplats man hittar är ju väldigt avgörande för hur upplevelsen blir. Ett myggfäste till parkering eller 500 meters promenad till gräsplätten vid havet? Denna typ av camping ställer ytterst låga krav på ryggsäcken. Köp en begagnad, billig, ful gammal säck där allt får plats. Fyndlagret har ibland ryggsäckar, på tradera brukar man kunna köpa "oattraktiva" ryggor riktigt billigt men de duger till detta. Detta är ett exempel: http://www.tradera.com/item/344582/257423871/ryggsack-haglofs-shosho-8000 Bra kvalitet, låg peng. Hellre en gammal märkesrygga än ett billigt elände som är ny. (min åsikt kanske ska påpekas, för det äventyr du beskriver fungerar nog allt som är stort nog).

När det gäller tips:
- I Nyadal finns en billig (gratis?) stuga vid havet man kan bo. Dit kommer man med bil. Vid norra brofästet, gamla färjeläget.
- I Södra Lövvik finns billigt boende i en sjöbod, ink bastu, PÅ vattnet :)
- Rotsidan är fantastisk, där finns alldeles säkert möjligheter till fantastiska tältplatser. tror dock det är naturreservat så det kan vara läge att kolla så det inte finns restriktioner.
- Kolla upp var Höga kustenleden har sin sträckning. Där bör också finnas info om tältplatser och vindskydd.

I övrigt så gäller väl kreativitet, fantasi, drömmar och att luta näsan över kartan. Kolla var det inte är bebyggt och ta dig dit.

Go tur!

//Anders

Edit:
Ett tillägg. Om du vänder dig till betalcampingar finns mindre industriella sådana i Barstahamn och Hårsång, eller varför inte Friluftsbyn.
 
Rotsidan är jättefint, men det är förbjudet att tälta annat än på anvisad plats inom reservatet. Jag hittar inga kartor med anvisade tältplatser, bara dass och eldplatser.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.