• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bestiga Kebnekaise ensam i helgen

Tar jag mig vatten över huvudet om jag bestiger Kebnekaise ensam på lördag? Har ingen direkt fjällvana men är vältränad och 38 år. Vad jag har hört så är leden markerad och inte speciellt svår. Samt så lär det vara mkt folk som bestiger så man är inte direkt ensam på berget och vandringen tar några timmar.
Har en morbror på 75 år som besteg ensam med gympadojjer för ett par år sedan :)
Är jag ute och cyklar? Tacksam för alla tips.
 
Om du tar västra leden till toppen är det egentligen bara din kondition och vädret som sätter gränsen. Möjligen kan de sista 5-10 höjdmetrarna vara läskiga utan stegjärn, då de är på glaciär, men annars ser jag inga andra problem.
 
Är du vältränad är det inga problem. Det tar ungefär tolv timmar från fjällstationen till toppen och tillbaka så starta tidigt. Att ge sig iväg vid åttatiden är att rekommendera.

Att bestiga toppen ensam är inga problem. Nu i högsäsong är det rena lämmeltåget där uppe.
 
stegjärn

Kolla med guiderna i Sporten på fjällstationen om du behöver stegjärn eller inte?
Inget kul att komma ända upp och se att det är stenhårt och halt, vill ju inte riskera att halka av och falla.
 
Inte för att vara pessimistisk eller så, men vädret kan vara rätt nyckfullt. Hoppas du har tur och får en solig dag, alternativt reservdagar om du bara är där för toppen.

Så dåligt väder att man inte kan ta sig till toppen händer ju väldigt sällan. Det är dock inte varje dag man har den turen att kunna se något från toppen. Så är bara ambitionen att ta sig upp till toppen så ska inte det vara några problem.

Så beroende på vad ditt "vältränad" innebär tar det någonstans mellan 7-15 timmar. Oftast 8-10 för dom som har bråttom.
 
Så dåligt väder att man inte kan ta sig till toppen händer ju väldigt sällan. Det är dock inte varje dag man har den turen att kunna se något från toppen. Så är bara ambitionen att ta sig upp till toppen så ska inte det vara några problem.

Det har du rätt i. Tror dock att TS, likt de flesta som går på topptur, föredrar att ha någon form av utsikt från toppen. Men visst, jag har stött på lyriska människor som varit i total whiteout och ändå varit överlyckliga över att ha nått toppen. Poängen var att upplysa om att vädret oftast inte (enligt min erfarenhet) står på bestigarens sida.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annettejn17_gmail.com Bestiga kebnekaise med nybörjare fr skåne Reskompis 0
Robson76 Bestiga Kebnekaise vecka 29 Reskompis 1
topbaby11 Bestiga Kebne i aug/sep? Reskompis 9
Thesearch Vill du bestiga Mont Blanc på skidor med mig i vår Reskompis 0
Ruffguide söker ressällskap för bestiga Kilimanjaro Reskompis 2
Tidenztand Bestiga Mt Elbrus i sommar Reskompis 0
faggeby Kebnekaise Reskompis 0
Overland Kebnekaise v35 Reskompis 1
Ormrot Kebnekaise Syd/Nordtopp nu på lördag Reskompis 0
mattis179 Kebnekaise från 7e aug 2017 Reskompis 0
10728 Kebnekaise aug 2017 Reskompis 4
andyyy Kebnekaise 27-30 Aug Reskompis 1
bredviken Kebnekaise i juni Reskompis 0
toviss Kebnekaise sommar 2015 Reskompis 9
mBengtson Kebnekaise sista veckan juli alt 1a aug Reskompis 0
Pumba Kebnekaise via östra leden. V14 Reskompis 2
majkiiz Kebnekaise, någon? Reskompis 0
Firax Nikkaluokta-Kebnekaise Reskompis 3
Gustav Cronhamn Kebnekaise i sommar Reskompis 0
Jens-emil Kebnekaise kanske? Reskompis 0
Joakim Ambrosson Padjelanta och Kebnekaise - sommar 2009 Reskompis 7
ulraxe Nikkaluokta - Kebnekaise - Abisko v 33 Reskompis 3
Overland Kebnekaise vecka 37! Reskompis 2
Firedance Sällskap till Kebnekaise i sommar? Reskompis 1
baseman Kebnekaise Augusti 2009 Reskompis 5
Sushi Kebnekaise-Mårma-Abisko Reskompis 12
madir Nybörjar-offpist i Kebnekaise!! Reskompis 0
ekonom Kebnekaise i början av juli Reskompis 1
Segment Tälttur i Kebnekaise-området V.16 Reskompis 2
jpa Skitouring in Kebnekaise Reskompis 0
skogenskonung Kebnekaise! Reskompis 0
Fjällis Skidtur Abisko-Kebnekaise Reskompis 0
jonsa Kebnekaise i mars! Reskompis 0
bobshund Kebnekaise Reskompis 0
Kristian24 Kebnekaise Reskompis 1
bobshund Ensam tjei på 19 år søker selskap til fjells ! Reskompis 9
Ensam i replaget?! Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.