Behövs packlucka fram och vad tycks om köl?

Jag är på väg att köpa en glasfiberkajak. Men modellen jag tittat på har inget skott fram utan packningen ligger "löst" framför roderpedalerna. Förutom att det blir mer vatten att tömma vid kantring så undrar jag om det finns andra nackdelar/fördelar med detta.
(Det finns en modell med tätt skott fram men den är större, bredare och tyngre.)
Dessutom har tillverkaren sparat en köl längs hela botten. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Jag har mest tänkt att paddla runt i Bohuslän på helgerna och ev övernatta med tält några nätter. Är 184 cm lång och väger ca 95 om detta nu påverkar mina fundereingar.
 
Packlucka är bra!

Kölen har jag ingen åsikt om. Men det blir mycket lättare att packa in prylarna, ifall du har skott och packlucka på ovansidan. (undantaget ifall du har långa och tjocka saker, som kanske inte går ner igenom luckan)
Oftast måste pedaler osv. demonteras för att kunna packa kajaken. Blir lätt bökigt.
 
Min erfarenhet är att en skedda(eller hur det nu stavas) är en mer hållfast konstruktion än roder. Skeddan tar deutom mindra plats i anspråk vilket är bra vid packning. Dock kräver det lite mer träning att hantera en skedda än ett roder..
 
Hur menar du att packutrymmet blir mindre av ett roder? I en kajak med skädda tar ju skäddaboxen upp en hel del utrymme och detta slipper man med ett utanpåliggande roder (vilket är det vanliga rodermontaget på en havskajak).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.