balans - hopplöst fall?

Jag hade en tråd förra året i ämnet, men jag tror det är bäst att börja om. Förhoppningsvis har det tillkommit nya medlemmar som kan ge användbra tips. Jag börjar misströsta.

Redan när jag första gången hade knäproblem 2003 fick jag anvisning på balansträning. Problemet är bara att jag inte kan genomföra den (enda) föreslagna övningen, som är att stå på ett ben och blunda. Jag har gjort flera hundra försök och övningens utbyte är att jag omedelbart tappar balansen. Jag talar inte om 10, 5 eller 3 sekunder, utan omedelbart. Jag har prövat på andra och samtliga verkar kunna stå hur länge som helst!

Jag har sedan fått anvisning på enklare övningar, prövat dessa någon månad endast för att därpå konstatera att jag icke gjort ett enda framsteg. I min ålder kan det vara viktigt, för att förebygga fallskador och förslitningsskador. Jag har funderat på om jag kan ha någon hjärnskada, eller om mina vrister, försvagade genom många stukningar, är för dåliga. Men det vore skoj om någon kunde föreslå övningar som leder till mätbara framsteg. Ingen idé att fråga en sjukgymnast, han/hon kommer bara att föreslå allt jag redan misslyckats med.
 
Stå på ett ben och blunda tycker jag känns som en svår övning att börja med. Jag tror inte det är många som kan stå på det sättet särskilt länge. Jag har haft några vrickningar och en luxation och rekommendationerna jag fick var att börja med att bara stå på ett ben, när det går bra så kan man prova med att t.ex. borsta tänderna stående på ett ben och så småningom stå på ett ben och blunda. Några månader får man nog räkna med att det tar innan förbättringarna märks på allvar. Det finns ju också diverse träningsredskap ("vippande" saker) man kan stå på för övningens skull och för min del känns det som dom ger en effektivare träning av ledband/muskler, åtminstone i fotleden (utan att blunda....)
 
Stå på ett ben och blunda tycker jag känns som en svår övning att börja med. Jag tror inte det är många som kan stå på det sättet särskilt länge. Jag har haft några vrickningar och en luxation och rekommendationerna jag fick var att börja med att bara stå på ett ben, när det går bra så kan man prova med att t.ex. borsta tänderna stående på ett ben och så småningom stå på ett ben och blunda. Några månader får man nog räkna med att det tar innan förbättringarna märks på allvar. Det finns ju också diverse träningsredskap ("vippande" saker) man kan stå på för övningens skull och för min del känns det som dom ger en effektivare träning av ledband/muskler, åtminstone i fotleden (utan att blunda....)

Jag anvisdes just dessa övningar efter en olycka förra året, men när de inte gav något resultat så gav jag upp. Alla övningar är alltså antingen ogenomförbara eller verkningslösa.
 
Lång tid och ihärdig träning kan vara det som krävs. Ge inte upp för fort. Börja med enkla övningar och gå vidare till mer komplicerade.

Släng ut samma fråga på http://www.kolozzeum.com/forum/ där finns det mycket mer kunskap om träning än på utsidan.
 
En småskeptisk och därmed egentligen uppmuntrande kommentar:
Hur mäter du denna verkningslöshet??



Jag höll på med det där tandborstandet under avsevärd tid förra året som led i ett större rehabiliteringsprogram (jag fick väldigt rena tänder). Men så fort jag försökte den svårare övningen misslyckades jag direkt. Och då handlar det alltså om en övning som alla jag testat på klarar att genomföra!
 
Jag höll på med det där tandborstandet under avsevärd tid förra året som led i ett större rehabiliteringsprogram (jag fick väldigt rena tänder). Men så fort jag försökte den svårare övningen misslyckades jag direkt. Och då handlar det alltså om en övning som alla jag testat på klarar att genomföra!

Ok, den svårare övningen är kanske för svår. Själv har jag tämligen bra balans, men jag klarar ju inte allt för det (slackline och ett par yoga övningar är svåra för mig, dock inte omöjliga). Delvis på grund av styrka, delvis på grund av balanstalang tänker jag, delvis behövs mer tid.

Men hade du inga inomparadigmsförbättringar?? Du höll inte övningen längre? Du svajade inte mindre? Att man vill byta till fräckare övning är ju en sak - att säga att man totalt saknar förbättring är en helt annan. Det är det sista jag funderar över. Ingen mätbar förbättring alls? Det förvånar mig.

Å andra sidan, och omöjligt att veta, om du med din träning har lyckats stävja en försämring så är ju det en relativ förbättring att hålla status quo.
 
Högre ålder och vältöjda ligament i leder är sällan en bra kombination... bara konstatera. Att göra enskilda övningar fungerar för en del, inte för andra. Dom övningar du redan fått är alla bra men inte om dom inte fungerar eller ger resultat. Svårt dock att gå in på dom när man inte vet hur du gjort hur ofta eller hur länge. Däremot kan jag rekomendera funktionell träning. DVS träning, övningar som engagerar hela kropen och inte bara en del. Det kan vara allt från att med stadiga skor gå i ojämn terräng ofta, Gå sakta i trappor med full ledkontroll. Själv instruerar jag i (och utövar själv) Qi Gong/Tai Chi Chuan. Lågintensiv träning som kommer åt alla aspekter och funktioner i kroppen, och knoppen. Rekommenderar att prova några pass för att själv känna hur det fungerar. Oavserr vad du väljer att göra, gå i terräng eller i träningspass gäller att ge det tid, skynda långsamt och kanske också skaffa ledstöd (fast det kanske du redan har).

Roland
Sjukgymnast och friskvårdskonsult och livsnjutare
 
Här finns en sida med massor av bålstabilitetsövningar. Kanske kan du hitta någon inspiration där och om du ger övningarna en chans så kanske en förbättrad styrka/balans/reflexer i bålen kan ge förbättringar även för resten av kroppen. Hänger inte mitten av kroppen med så klarar du förmodligen ingen balansövning.

http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/baalstabilitet.aspx

En "ofarlig" balansövning är att lägga en planka på golvet hemma och gå på den. Du riskerar inget högt fall och kan därför slappna av.
 
Inte mitt ämnesområde detta

men jag har nån gång hört att större delen av människans balans kommer via synintryck. Du kanske helt enkelt skall satsa på övningar där du fortfaranade ser?

Thure
 
Ok, den svårare övningen är kanske för svår. Själv har jag tämligen bra balans, men jag klarar ju inte allt för det (slackline och ett par yoga övningar är svåra för mig, dock inte omöjliga). Delvis på grund av styrka, delvis på grund av balanstalang tänker jag, delvis behövs mer tid.

Men hade du inga inomparadigmsförbättringar?? Du höll inte övningen längre? Du svajade inte mindre? Att man vill byta till fräckare övning är ju en sak - att säga att man totalt saknar förbättring är en helt annan. Det är det sista jag funderar över. Ingen mätbar förbättring alls? Det förvånar mig.

Å andra sidan, och omöjligt att veta, om du med din träning har lyckats stävja en försämring så är ju det en relativ förbättring att hålla status quo.


Jag skulle snarare säga att den lätta övningen var för lätt, eftersom den inte höjde min nivå.

Vad som händer när jag sluter ögonen är att jag omedelbart tappar balansen
- detta känns i föterna som plötsligt blir alldeles runda! -
och
sätter ned den fria foten, efter kanske 2-3 sekunder. Nån gång har jag med en viljeanspänning, och lite tur, kommit förbi detta, kanske 15 sekunder (det är svårt att ta tid när man blundar), efter en del krängande - jag har då inte en enda sekund verkligen hållit balansen.

Det kan verka som ett framsteg, men försöker jag upprepa blir det kanske 2-3 sekunder igen.
Kroppen lär sig alltså inte. Det får mig att känna mig dum och värdelös; efter några dagar ger jag upp och vågar inte försöka på flera månader igen - det är för knäckande.

När jag testar på andra, som aldrig prövat detta förut, verkar de kunna stå hur länge som helst och rör sig knappt. Alla jag testat på klarar det!
 
Här finns en sida med massor av bålstabilitetsövningar. Kanske kan du hitta någon inspiration där och om du ger övningarna en chans så kanske en förbättrad styrka/balans/reflexer i bålen kan ge förbättringar även för resten av kroppen. Hänger inte mitten av kroppen med så klarar du förmodligen ingen balansövning.

http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/baalstabilitet.aspx

En "ofarlig" balansövning är att lägga en planka på golvet hemma och gå på den. Du riskerar inget högt fall och kan därför slappna av.

Min bestämda känsla är att det sitter i fotlederna. Av dessa 25 övningar gör jag kanske 5. Bukstyrka, syreupptagning och, framför allt, benstyrka är mina starka områden enligt ett gymtest jag gjorde nyligen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.