Nybörjare, hitta balans...

Hej!

Jag ska börja löpträna regelbundet (ca 4 gånger per vecka är mitt mål). Men jag tycker att det är svårt att balansera träningen rätt. Ska man tokträna eller ska man ta det mer lugnt och trappa upp det. Vad ska man köra för distanser?
Hur gjorde ni som är topptränade nu när ni började?

Tacksam för svar...
 
Börja träna är en bra plan!

Är inte topptränad (men jag har iaf haft bättre flås tidigare :)) men jag försöker svara ändå.

Inte tokträna! Då tröttnar du antagligen och lägger av.
Hitta en lagom runda (2-5 km líte beroende på grundkonditionen) spring så länge det känns ok. När det börjar bli för jobbigt gå en bit. Gå tills det känns bra igen. Börja spring osv.
När du springer hela rundan - hitta en längre runda!

En annan variant är att hitta en runda som tar drygt 30 minuter att gå. Spring 1 minut första passet och gå 29. Öka löpning med 1 minut per pass och minska promenerandet. Du måste givetvis öka sträcka med jämna mellanrum (man kommer ju längre på 1 minut om man springer än om man går).
Kolla också http://www.puls.se för mer tips.
Lycka till!
 
Upptrappning och delsystem

Tjena! Välkommen i löparvärlden. Jag vet ju inte vad du har för bakgrund, men jag påminner om min gamla käpphäst: det går fort att bygga upp flåset, men tar betydligt längre tid att bygga upp muskler, benhinnor etc till en nivå som klarar regelbunden träning. Ta det alltså lugnt i början, annars kommer belastningsskador som ett brev på posten. Mitt tips är att börja med att köra regelbundet på kortare sträckor (kanske 30-45 min ett par ggr i veckan). Håll igen med tvåtimmarspassen ett tag, tills ben och muskler har vant sig vid belastningen. Lycka till och ha många sköna timmar i spåret!
 
Börja träna löpsteg

Jag har börjat springa många gånger...
Den senaste gången lyckades jag till slut verkligen komma över tröskeln där det känns bra att springa.

Hemligheten var att jag fokuserade på att hitta ett lätt och snålt löpsteg i början, inte på att ånga iväg och jaga puls och mjölksyra etc.

Jag skall inte ge några råd om löpsteg och övningar. Dels är det individuellt, dels är jag ingen expert, men sätt som första mål att hitta ett steg som gör att du obehindrat kan springa "så långt du vill". Strunta i hastighetnen. Den kommer gratis när din kondition (som du ju får på köpet) inte måste kämpa mot ett oekonomiskt steg.

Lycka till!
 
Hej!
Jag får säga att jag tyckte de tidigare tipsen var riktigt bra. Det handlar ju mest om att ta det lugnt, gärna så lugnt att det känns roligt att sticka ut och springa.

De första två åren då jag tränade en del (inför Göteborgsvarvet) åkte jag på löparknä precis innan båda Gbgvarven. Efter gick jag till en idrottsläkare och fick lite tips och tänkte igenom träningen ordentligt.

Mitt recept skulle vara att börja träna 1-2 ggr per vecka. Undvik asfalt! Ta bra tid på dig innan du ökar upp till 3 ggr och sedan 4 ggr per vecka. Kör mycket gång och lugn jogging som Ola sa innan du ökar tempot. Många rekommenderar att inte öka distansen mer än 10% per vecka men det är förstås ännu bättre att bara öka 5% per vecka om man har tid och tålamod.

Numer springer jag, helt i motsats till förut, nästan uteslutande på grus och terräng och trots att det innebär 6km cykel till bra spår är det värt det. Jag har inte haft problem med knäna eller skador alls de sista två åren.

Mitt andra tips är att slänga klockan. Ta inte tid! Givetvis är det individuellt, men jag tycker inte det finns något som förstör motivationen och nöjet så mycket som att hetsa sig igenom samma spår gång efter gång. Variera distansen och banorna istället och fokusera på hitta roliga vägar och naturupplevelser efter vägen. Bestäm dig för att köra 20, 30, 60 eller 100 minuter, beroende på var i din träning du befinner dig, och ta en väg du inte har den blekaste om hur lång den är. Då får man tillfredsställelsen av att ha sprungit sin tid utan att få dåligt självförtrående över att inte ha förbättrat 5:an eller milen. Det är då också enklare att hålla lagom tempo beroende på dagsform.

Sista tipset som kan verka lite dumt men gett mig en del insipiration är att inte köpa alla bästa, dyraste skor och kläder och sedan ge sig ut på sin första löptur. Skaffa dig till att börja med bra skor. Spring ett par månader och skaffa ett par riktigt bra löparstrumpor eller tights och efter ett par månader igen kanske en bra windstoppertröja eller så. Då slipper man se ut som en prylfantast som springer långsammast i spåret i början samtidigt som man får ny inspiration av en ny pryl då och då, vare sig det är kläder, vätskebälte eller dubbskor.

Lite tips från en vanlig motionär med första maratonet nyligen sprunget :)
/ Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.