Bästa topptursstället i Svea Rike!!

Jag vågar inte ens tänka på hur långt det är kvar tills jag kommer att få åka skidor igen. Huu! Men lite rolig diskussion muntrar alltid upp tillvaron!

Så kom igen och föreslå vart man ska sticka för att få riktigt härliga åk när snön börjar lägga sig igen!!

Själv har jag inte vart runt så mycket i Sverige, men Ahkka tyckte jag var helt okej! :D (sitter här och ler bakom disken på min bensinmack!)

Och jag vill inte ha nått tips på en tråd där detta ämne har tagits upp förrut. Jag vet att det finns sådana, och jag har redan läst dem, så nu vill jag ha nya inlägg!!! ;o)

Hälsningar Sara
 
Har bara gjort toppturer i Jämtland. Men här kommer en liten rangordning av turerna där:

1. Sönner Tväråklumpen, bästa åket är att från toppen bränna på i den stora sluttningen en bit och sen åka nedför näbbrännorna. Mycket trevligt. det är även helt okej att åka ut hela den stora sluttningen (dock lite flackt). Ta hellre ett extra åk på sönner och skråa runt Getryggen till station om du har bilen där.
2. Getryggen norrut mot Tväråklumparna. Finns en massa trevliga branta partier med mycket fria klippor runt om. Utgå precis före sista stigningen innan turisttoppen eller utgå någonstans mellan nämnda topp och själva toppen, se bara upp för lite hängdrivor.
3. Storsnasen, ner mot Storulvåvägen. Bara åkt en gång i dåligt före. Snasa högarna har nog potential tror jag.
4. Baksidan Västerskutan mot Huså samt Blåsten på skutan är också mycket trevliga åk. Speciellt i januari är man helt själv i sluttningarna ner mot Huså. Ett jobbigt alternativ är att ta bilen till Huså gå upp på västerskutan på 2 timmar och åka den ner i Tväråvalvet och sen ta liftar upp till kabin och träffa polarna där och sen gå upp på toppen och avverka blåsten några gånger och sen åter upp på västerskutan och ner till Huså.
5. Norder tväråklumpen. Åk ner mot vägen, brant och tidvis stenigt. Var inte så bra i vintras.
6. Getryggen vanliga vägen mot station, riktigt dåligt, knappt värt att gå upp för detta om det inte är väldigt fint väder.

Förhoppningsvis kommer jag längre norrut i vinter eller mycket långt söderut istället för Jämtland. Men Storulvån är rätt enkelt att ta sig till och med alpinpjäxor, feta skidor och trekkers är det rätt skönt att slippa långa anmarscher. F*n för sommar och behöva jobba jämt!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.