Bästa stidhudarna?

Tror mig funnit mina favoriter vad gäller stighudar i Ascensions men skulle gärna vilja ha tips om andra hudar. Är nyfiken på G3s nya limm, någon som provat deras hudar?


Pär
 
hudar

Oförskämt dyra.
Köp på metervara och montera själv. Du måste ju i alla fall skära till carven efter skidan. Det gör du enkelt med ett rakblad typ målarproffs. När du anpassat längden på huden fäster du den som vanligt, skär efter ena skidkanten, däerfter lossar du huden och flyttar den så att stålkanten friläggs och skär lika dant efter andra sidan.
Lätt som en plätt. Och du har tjänat en slant.
God Tur
 
metervara vs Ascension

Jo, har kört metervara förrut men funnit lim och glid ligga under all kritik.

Glid: Med 45 mm breda stighudar borde jag glida betydligt längre än med 90 mm breda Ascension-hudar. Icke. Det blev istället ett rejält övertag för Ascension.

Lim: I -25 grader funkar de två-tre sorter av metervara-stighudar inte alls för en andra påklistring medans Ascension funkar mellan hyffsat och helt OK beroende på vilken snö det är. Snakeskins är bäst men så har du å andra sidan inget lim... :) Skulle gärna vilja höra någon som använt G3s hudar.

Vad gäller priset. Hmm. Sant. Har inte behövt köpa något av mina par här i Sverige. Har betalt runt 500 kr paret annars och det får väl anses OK. Finns det ingen som säljer Ascension lite billigare?


Pär
 
hudar

Tjena utomjording
Jag har Pomaco på metervara till mina Launcher.
Vid turer med polare som har andra märken bla. den du förordar har jag inte märkt någon större skillnad.
Man får ju lägga huden i innerfickan för värmning mellan gåpartierna. Sen har jag alltid en rulle eltejp med mej.
Morsning
 
Eltape varning

Svart eltape blir skör och går lätt sönder i kyla, när man behöver den. Klistret på silvertape (gaffa typ) fryser när det är _kallt_. Rekommenderar istället vit tygtape som man lindar fingrarna med när man klättrar.

Ingen kommentar om hudar.
 
Inte längre

För ett tag sedan kunde man köpa Ascension stighudar på ww.ft.nu för ung. halva priset . Dettta erbjudande verkar dock inte finnas kvar längre, de har väl gått åt.

Annars kan jag rekomendera stighundar... ;)

// Ola
 
Bästa limmet...

Det är limmet som är det avgörande. Mina Pomoca hudar är omlimmade med ascension-lim och är t o m bättre än nya. De håller bra även dagar med många påklistringar och avrivningar. Jag har också ett par ascensionhudar som inte är omlimmade och de är bra de med.
 
Cool-tex

Hejsan,

cool-tex ska helt klart gøra bra hudar. Gørs i mohair till skillnad från de flesta andra som ær i syntet. Ska vara extra bra utfør, smælter først i 70 km/h enligt utsago. Guiderna i Kebenekaise anvænder dem. Dyra och svåra att få tag i men riktigt bra.

Simma lugnt
 
Montana

Jag använder montana som funkar kanonbra.

Efter att ha lyssnat på otaliga experter och provat mig fram har jag upptäckt:
Med en elastisk gummistropp somm man fäster i toppen och en hake som man fäster i aktern skulle man (nästan, bara nästan) kunna köra utan klister.
 
Instämmer.

Jag håller med Darle . Montana litar inte bara på limmet å de gör dom nog rätt i. Mina funkar skit bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.