Bästa skidåkningen ?

Jag är på väg att boka en sista-minuten resa ner till Alperna då jag aldrig tidigare varit där. Är det någon som kan ge tips på ort/orter där det finns gott om bra backar för en medelåkare. De ställen jag tittat på så här långt är: Val D´Isere, Chamonix och Val Thorens men har svårt för att välja.
 
Verbier

Har mycket fin och varierad åkning speciellt häftigt är det högst upp i systemen med utsikt mot Matterhorn Mt Blanc m fl.

Jag har åkt i ca femton orter i alla alpländerna och Verbier är min favorit.

Chamonix kan också vara fantastiskt men har i allmänhet lite mera skitväder.

Jag har inte åkt i Val d'Isere. Val Thorens bra men inte bättre än Verbier och Chamonix.

Thure
 
Av de orter du nämner har jag varit i Val D'Isere tot ca 9 v och Val Thorens ca 3 v.
Val Thorens är nog min favorit av de två. Vet inte riktigt varför, men jag har inte lyckats bli så såld på åkningen i Val D, Tignes e något bättre.
Åkningen känns avhuggen och går lixom i etapper. Inte så mycket sammanhänngande fallhöjd jmf Val Thorens.

Men det skiljer inte så mycket mellan dom att det kompenserar snöförhållanden.
Med andra ord är mitt råd, kolla var snön är bäst/ser ut att bli bäst!
 
Vad är du ute efter? Charmonix är en riktig stad med vad det kan innebära men du måste åka buss mellan olika skidområden. Skulle jag inte välja i första hand. Dessutom fullt av mycket duktiga skidåkare. Jag föredrar Verbier framför Val Thorens. Bättre åkning tycker jag. Avoriaz tycker jag också om. Tråkiga hus men skönt att slippa bilar. Fin skidåkning åt alla håll.
Dock är ju snöläget intressantast. Vilket ställe du än väljer av de du räknade upp blir bra.
Undvik Les Arcs.
mvh
ht
 
Serre-Chevalier

Jag är nyss hemkommen från Serre, är man "piståkare" tycker jag definitivt det är ett alternativ att fundera på. Jag åkte inte mkt pist men tyckte det verkade finnas bra variation på pisterna, dessutom kan man korsa hela systemet via pist/lift och slipper bussar.

Det var lite hårt och dåligt med snö i början av förra veckan men sen fick vi några dec. nysnö så det var mkt bra åkning på slutet. Nu är det återigen sol (som vanligt) så min kompis som är där nu är mkt nöjd.

Det finns även grym off-pist i lärkskogen men det är inte helt lätt att hitta utan lokalkännedom (och La Grave ligger inte långt bort).

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.