Avsluta diskussionen!!!

Jag har länge varit intresserad av en Berghaus Atlas, och tänkte äntligen komma till skott.
Efter timmar av surfande på diverse obskyra webbsidor där det mesta för att starta ett tredje världskrig finns tillgängligt börjar jag ge upp.
Det är skatter hit och frakter dit. Kommer prylarna fram? Vad blir slutnotan?
Finns det någon på detta allvetande forum som har egen erfarenhet av beställningar av nämnda ryggsäck från utlandet eller finns det någon affär som jag missat.
Snälla, kom inte dragande med den eviga Military Shop för jag vägrar stödja deras verksamhet.

Jag är också pinsamt medveten om att detta har ältats förut i forumen, men nu kanske vi kan avsluta diskussionen en gång för alla.

Tacksam för hjälp.

Robert
 
Det bör finnas gott om friluftsbutiker på nätet som har Berghaus Atlas. Handlar man från någon butik inom EU (tex Tyskland eller England) så bör det bara vara frakten som man bör kolla innan man köper. Om sedan butiken i fråga har militär eller civil inriktning bör inte vara så noga rent praktiskt.

Jag har inte handlat från denna butik, men deras priser på ANDRA ryggsäckar är i alla fall bra:

http://www.bw-versand.de/
 
Tack, men en fråga till!

Jag har kollat länken som KLAGER tipsade om och priset är väldigt bra.
MEN i villkoren som jag med min ytterst knaggliga skoltyska lyckats tyda så verkar de vilja ha någon form av moms på 30 euro, detta trots att det är inom EU. Det samma verkar gälla på den engelska sidan Fell & Mountain där momsen för beställningar inom unionen uppgår till 17,5 %. Kan någon förklara detta?

Tack också för tipsen om affärerna i Stockholms regionen. Jag har kollat dessa, men prisbilden är en helt annan än den utomlands.
 
www.bw-versand.de

Efter mycket om och men beställde jag just två st Berghaus Atlas från ovanstående adress.
Med frakten på 15 euro blev totalpriset just över 2000/st. Tror och hoppas att det räcker med att jag betalar momsen i Tyskland. Priset var i alla fall inkluderat 16% moms.

Jag är tyvärr ingen klippa på tyska så jag förstod inte riktigt allt. Återkommer med mera information om hur det gick.
 
Har...

för mig att man inte behöver betala moms (i båda länderna) om man handlar från ett EU land till ett annat, har bland annat köpt saker från tyskland och det enda som tillkom på priset var frakten...men det kan ju hända att jag har fel...

/Anders B
 
Man betalar ursprungslandets moms ifall försäljaren bara säljer för under en viss summa till ens eget land. Över gränsen (typ 350 000 kr) måste försäljaren momsregistrera sig och då betalar du plötsligt din vanliga momssats (dvs 25% i Sverige).
 
Förtydligande.

Man behöver aldrig betala moms eller motsv. i mer än ett land.
De besynnerliga momsreglerna som finns och som i princip bara Sverige(?) verkar bry sig i är väl redan beskrivna i korthet.
 
Orsaken till att endel näthandlare inte anger momsen i priset är nog att kunder utanför EU inte behöver betala momsen. Sedan blir ju grundpriset lägre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marcusen den eviga mjölner diskussionen. Transportera 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.