Arne Naes

"Rundt middagstider startet han på nedturen. Men ett av festene løsnet, og Næss styrtet flere titalls meter ned i døden, sier Kevin Tromp til den sørafrikanske avisen Cape Times."

Man ska inte spekulera, påpekas mycket riktigt även i SKF:s incidentplan, fast om man gör en onödig gissning beträffande denna tidningsnyhet så låter det som en firningsolycka. Det visar sig säkert vid utredningen.
 
Jag skulle ju påstå att det är rätt dumt att fira på en kil eller vad han använde, jag hoppas iaf inte en spik som aftonbladet säger, på en porös klippa, dessutom själv (ingen testpilot innan som ser om backupen behövs). Det var ju knappast en pengafråga för honom att lämna en eller två kilar. Jag föstår inte hur det kunde bli dimma och samtidigt såg hans vän honom med kikaren.
 
Kanppast en pengarfråga för honom nej men det kan ju vara en utrustningsfråga. Han kanske inte hade mer grejjer kvar att fira på? Eller behövde snåla för att komma hela vägen ned på den utrustning som han hade med sig.
 
Ja, man undrar..? "Dimma"

Prickskytte, skulle ju kunna vara en risk i terrorist-angrepp. Kan vara svårt att se vad som snappat av i en enda kil.. vid rätt kilningsläge. Om nån sitter och bevakar hela klättringen, va?!
Kanske en projektil intill kilens fäste, så pajjar allt åt h-e..? Ruggigt..

Var det inte hans far som också var alpint kunnig, byggde t.o.m en klippverandstuga på vertikal norsk klippbrant. Dit de fick klättra för att komma sig till.
 
qwert; sa:
Kil?
Var det inte en bult som lossnade?

Det har tydligen stått litet olika i de svenska tidningarna. Spik anvænde han i alla fall knappast. Hær i Norge har de pratat om att han firat på en kamkil och visat en Camalot på tv i samband med detta. Stæmmer det att han firat på en enda friend på ett porøst berg kan ju det førklara olyckan.

Martin L
 
Ja det låter ju inte omöjligt att det skulle vara an cam, kvällstidningar har väl aldrig haft för vana att kontrollera sina fakta. Vad beträffar bult så kunde det inte vara en borrbult eftersom åtminstone i en tidning står det att ingen had klättrat på den sidan så därför inga borrbultar, men man vet ju aldrig. En blad bult har jag också svårt för, varför släpa det till ett poröst berg?
 
Varfør spekulera ?? reportrarna på tidningar som expressen och aftonbladet vet väll knapt var de har sitt eget arsel. Så varfør tro att något av de de skriver om klätring och klätterolyckor skulle vara sant !! En SPIK ! Det säger väll allt. Skitspridare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slan R.I.P Arne Næss Klättring allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.