Alpint i Sierras, CA?

Tjena,

jag kommer antagligen att åka över till californien nästa sommar och skulle vilja göra ett par toppar där. Gärna hyffsat när San Fransisco. Jag är inte speciellt intresserad av Yosemite. Mer sugen på att göra några alpina turer. Jag har kollat runt på Summitpost men det blir ett fasligt läsande där för att komma på vad som ligger bra till och är kul klättring. Så om någon har tips om något bra så blir jag glad!
 
Sierra Nevada

Rekommenderade Alpina turer:

I Tuolumnee (Yosemite National Park) 5h bil från SF:

Matthews Crest: Lång klippkam, ca 10 repor, 5.6. Halv dags anmarsch
Cathedral Peak: 6-7 repor 5.6 närmare vägen än Matthews Crest och mycket populär. Ta ett könummer.
Mt. Conness w ridge: 10-15 repor, lätt exponerad klättring. Görs på en lååååång dag.
Third Pillar of Dana: 5 repor superfin sprickklättring. Cruxen är 5.10b resten ihållande 5.8-5.9 klättring. Magnifik utsikt över Mono Lake. Ett måste!!
Mt Lyell: Om du vill kunna skryta med att ha bestigit högsta berget i Yosemite National Park. Type 3rd class scrambling. 21kms anmarsch genom en mycket vacker dalgång med chans att se björn.

Kings Canyon 6h från SF:
South Face Charlotte Dome: Imponderande dome en dagsmarsch från vägen. 12 repors kul klättring på chickenheads. Cruxen 5.8 resten lättare. "The furrows" repan kommer du att minnas...

Eastern Sierra 6-8h från SF:
Bear Creek Spire. 4000ms berg. North Arete bjuder på 12 repor fin klippklättring. 2 5.8 repor resten lättare.
Temple Crag: Moongodess Arete: 12-15 repor exponerad klippklättring. 5.8 crux.
Temple Crag: Sun Ribbon Arete: 15-18 repor ännu mer exponerad klippklättring. En av de få alpina turer som kräver en Tyrolertravers!
Lone Pine Peak: South face, north ridge eller northeast ridge: Stort äventyr i klassik westernmiljö (Clintans gamla hemtrakter)

....... Sierra Nevad är lika stort som Alperna så listan kan göras lång..

Maila mig på erik1@sandelin.nu så kan jag ge dig detaljerad beta.

Erik
 
monkeyboy; sa:
Jag är inte speciellt intresserad av Yosemite. Mer sugen på att göra några alpina turer.
_________________________________________________________

Inte intresserad av Yosemite! Va - har du varit där!? Om inte så tror jag att du gör ett misstag att inte åka in dit när du ändå är i krokarna, otroligt vacker natur och sanslösa bergväggar...

Rena alpina turer finns det inte så många på sommaren, om du menar turer med yxor, stegjärn och klippa om vartannat villsäga.

Jag har ett par tips som upplevs som någorlunda alpina, först och främst Californiens högsta berg - mount Whitney. East Buttress är en kanonled upp till toppen, inte särskilt tekniskt svår.

Sen så har vi ju Half Dome, ligger förstås inne i "dalen", men man kan ju gå dit från TM om man vill det. Denna nordvägg har en "alpin" känsla och toppen ligger på nästan 3000möh. Superfin klättring och inte så svår - om man tar normalvägen.

Lycka till med dina klättringar!
PEACE!
[Ändrat av spacemonkey 2003-11-03 kl 16:08]
 
Yosemite

Hejsan, jag inser att jag formulerade mig klumpigt. Jag menade att jag är inte intresserad av att trängas på jättepopulära turer i Yosemite eller klättra bigwall turer. Jag siktar lite mer på toppbestigningar. Tänkte försöka introducera min flickvän i klättringen under turen och då är det nog skojjigare att föröska ta ett par lätta medn fina toppar än att hänga på en vertikal bergvägg =)

Har bara sett Yosemite på bild och det ser ju ruskigt vacker ut, så det kanske blir en tur dit ändå till slut. Men kan ju sikta på ett par toppar i trakten kanske...half dome verkar ha ett par turer som kan vara intressanta.
 
Om det är mer rena toppbestigningar du är intresserad av bör man ju även nämna vulkanerna i Norra Kalifornien: Mt. Shasta 4000+m och Mt. Lassen 3000m+.

Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.