Grossglockner som alpint blåbär?

Vad tror ni som varit där om att prova Grossglockner som alpin premiär. (Med guide förmodar jag).
Är hyffsat van fjällvandrare med god kondis, betraktar mig inte som klättrare men en del klippklättring och en hel del bouldrande har jag ändå ägnat mig åt . Vad krävs för nivå av tekniskt kunnande vad gäller alpint klättrande, användade av stegjärn, isyxor och vad man nu kan behöva. En sökning på utsidans forum gav förbluffande lite.
 
Är blåbar själv och vi anlitade därför bergsguide, vilket nog var klokt. Bestigningen består av glaciärvandring och vandring i snö- eller klippbrant. Mellan de två topparna finns en vajer för att säkra sig under kamvandringen. Bestigningen kräver stegjärn och sele så man kan gå i replag. Största överraskningen var att vi stötte ihop med Jörg Haider, ett jägarförband och ett filmteam i toppstugan. Men det är nog inte alltid så...;) Bestigningen tar 1-2 dar. Rekommenderas!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...