Alperna

Hejsan!
Jag undrar, vet någon några 4000m+ toppar i alperna som man får bestiga helt ensam? Utan tillstånd samt guide?

Mvh Daniel
 
Det är väl bara att köra på. Du får klättra vilket berg du vill solo. Finns inga bergspoliser som tar dig i örat.
 
I en del länder finns det bergspoliser som tar klättrare i örat. En del berg kan vara direkt olämpliga att klättra utan klätterkunskaper.
 
I Chamonix var de lite gnälliga när jag skulle köpa karta, frågade vilken guidefirma jag skulle gå med och så.
 
Fritt samhälle

Tack och lov så är det fortfarande fritt att klättra utom i förbudsområden och då spelar det ingen roll ifall man har guide eller inte.

Tråden belyser ett problem. Vad gör man ifall man är klätter- eller bergsbestigningsintresserad och man inte "får ihop det" med någon likasinnad. Soloklättring är ju inte generellt att rekommendera. Guide har dom flesta inte råd med.

Några lösningar är:

1. Via Ferrator. Dessa "solas" ju med självsäkringsutrustning,

2. Bestiga snö och isfria toppar som inte kräver klättring . Litet av tröstpris men man rör sig ändå i bergsmiljön.

3. Bestiga "enklare" snö- och glaciärtoppar. Dessa kräver normalt ett replag för att någorlunda säkert kunna gå över sprickfyllda glaciärer men om man håller sig till populära leder där det går mycket folk så kan man ta en kalkylerad risk och följa i andras spår och hoppas att om snöbryggorna håller för dom så håller dom också för mig.

exempel; Allalinhorn och Bishorn i Wallis samt Dom de Neige des Ecrins i franska ecrin-massivet. (dessa är alla toppar över 4000 meter)
 
Tack och lov så är det fortfarande fritt att klättra utom i förbudsområden och då spelar det ingen roll ifall man har guide eller inte.

Tråden belyser ett problem. Vad gör man ifall man är klätter- eller bergsbestigningsintresserad och man inte "får ihop det" med någon likasinnad. Soloklättring är ju inte generellt att rekommendera. Guide har dom flesta inte råd med.

Några lösningar är:

1. Via Ferrator. Dessa "solas" ju med självsäkringsutrustning,

2. Bestiga snö och isfria toppar som inte kräver klättring . Litet av tröstpris men man rör sig ändå i bergsmiljön.

3. Bestiga "enklare" snö- och glaciärtoppar. Dessa kräver normalt ett replag för att någorlunda säkert kunna gå över sprickfyllda glaciärer men om man håller sig till populära leder där det går mycket folk så kan man ta en kalkylerad risk och följa i andras spår och hoppas att om snöbryggorna håller för dom så håller dom också för mig.

exempel; Allalinhorn och Bishorn i Wallis samt Dom de Neige des Ecrins i franska ecrin-massivet. (dessa är alla toppar över 4000 meter)

åh tack för tipset! jag har ingen erfarenhet av klättring, har som högst varit på galdhöpiggen bara. Men är ine rädd för att anta lite utmaning, dock inte riskera livet såklart! Ja ska kolla upp dina tips :)
 
Har du ingen tidigare klättererfarenhet så föreslår jag att du håller dig till mina två förtstnämnda alternativ.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.