Ally

Tjenare, beställde mig en Ally idag, och nu undrar jag vad ingår i kanoten? Med tanke på att varken säck eller paddel följde med! Norge är ju expert på att sälja saker där tillbehören är extremt dyra :D

Det jag tänkte mest på va väl egentligen gummi klubba och säte att sitta på :D

Ha det gött!

Med vänlig hälsning, Kenny
 
Ja, gummiklubban och sätena ingår. Att det inte ingår en packsäck är rent förskräckligt. Man får sy ihop en själv av lite överbliven presenning e.d.

/Mats
 
Fick hem min ally idag, dom skickade mig ett visnings ex för en billigare slant, men tänkte höra med er om era kanoter spruckit lite i för och akter, där man sätter bågarna högst upp, precis i början vid limningen, lite svårt att förklara men där relingen från båda sidor möts :D haha

Ger denna förklaring ett försök!

Tack på förhand
 
Jag sydde en egen säck utav en PVC Presenning 2900x1800mm som jag köpte på Jula för 329:-
Klippte bort den dubbelvikta kanten med öljetterna runt om och vek den dubbel, då blir det bara att sy en långsida och botten. Öppningen rullar jag igen med en packrem som jag kan låsa toppen med, enkelt och funkis.
Som bärsystem för "jättepåsen" så sydde jag en sele med axelremmar som jag spänner runt hela säcken då jag ska ta den på ryggen, men det är inte så ofta som jag bär den ihopfälld.
När inte påsen används så lägger jag den som ett golv i fören så min hund slipper att sitta på alupinnarna, blir betydligt mindre knöligt för han. Jag använder alltså inte stolen i fören utan det blir gott om plats för jycken och min packning.

Jag skulle montera ihop min kanot en kall höstdag och väven var riktigt stel, plus att jag inte smörjde kölbågen med silicon, då sprack den lite precis vid relingshålet men det har inte påverkat kanotens funktion. Jag klippte till en liten laglapp och limmade fast så det inte skall spricka mer och det lär det nog inte göra, hoppas jag.
När jag köpte kanoten så följde det med några remsor med väv och en limtub, jag har kompletterat med en riktigt bra tejp för ev. enklare lagningar samt ett knippe buntband för att kunna låsa snäppena, speciellt där jag sitter med fötterna. Allt detta förvarar jag i en liten vattentät påse och gummiklubban har jag fäst i ett tvätstag med en bit snöre, bra att ha den framme och klubba fisk med.
 
Sydde ihop en säck av resttyger jag hade hemma...

Och tvärstag + stomme med liggunderlagsduken passar fint in i ett gammalt segelfodral.
Har inte satt bärremmar på säcken iom att jag oftast väljer att spänna fast den på en liten släpkärra. På så sätt kan man få med "den vanliga" packningen på ryggen.

Min Ally är säkert +25 år vid det här laget och börjar väl få en del skavanker. Bland annat har fjädrarna i vissa alu stänger gått av. Likaså börjar duken bli uppfläkt där rören går in/ut men den är fortsatt paddelbar.

En trevlig kanot om man är lite försiktig och inte utsätter sig för alltför mycket vind (vindkänslig som få).

//Dag
 
Är det nån som har nån bra idé för att leta läckor i en Ally? Att lägga den i vattnet och försöka se var vattnet sipprar in är ju svårt eftersom cellplastduken täcker hela botten. Lika svårt är det att ställa upp kanoten på nåt och hälla i vattnen och se var det läcker ut, eftersom cellplastduken trycker mot pvc-duken.
Inga synliga hål eller revor, men många äldre lagningar och förstärkningar gjorda där läckan/läckorna troligen gömmer sig. Vågar man spänna upp den utan cellplastduken tillfälligt när man letar läckage? Känns lite riskabelt...
 
Min Ally

är prototyp K2 som aldrig kom i produktion. Förvarar hela kitet i en gammal segelsäck. Gjorde en del enkla turer med kajaken och en hopfällbar cykel. Fördelen med Allyn är att den är så lätt.

Sjövärdigheten på kajaken är tveksam tror att kanadensarna är bättre pga deras större bredd.

Thure
 
@UteMats

Lite tveksam att spänna upp kanoten utan skyddsduken. Ramen kan skada duken om den kommer fel och jag skulle inte riskera detta. Bättre i så fall att försöka leta läckor som man gör med cykeldäck och ta och blöta ned en bit i taget i en större balja. Lite bökigt med all duk men betydligt säkrare.

//Dag
 
Lite tveksam att spänna upp kanoten utan skyddsduken. Ramen kan skada duken om den kommer fel och jag skulle inte riskera detta. Bättre i så fall att försöka leta läckor som man gör med cykeldäck och ta och blöta ned en bit i taget i en större balja. Lite bökigt med all duk men betydligt säkrare.
//Dag

Du menar utan att spänna upp kanoten? Ja, det var ju en idé. Men om man har otur kan ju läckan vara så utformad att det bara rinner in/ut under tryck. Men absolut värt att testa.
Läckan kan inte vara särskilt stor eftersom det inte forsade in med någon större fart, men under de sista timmarna en senaste turen var det i alla fall runt en decimeter vatten i botten. Vi hittade som sagt inga revor så läckan borde vara under nån gammal lagning.
Vill bara tillägga att jag annars är mycket nöjd med hållbarheten för Ally. Min har många år på nacken och klarade sig utmärkt genom många skravel och forsar ned för Gorhvajokka - Tavvaätno och Lainio. Vi gick på sten åtskilliga gånger utan direkta skador på kanoten, förutom denna som uppstod den sista dagen.
 
Det ska ingå både gummiklubba och lagningskit med limtub och två smala rullar med väv samt en dvd och en broschyr om hur du monterar din kanot, det gjorde det när jag köpte min.
Här är en länk till filmen som finns på youtube: http://youtu.be/MZ5A7Zc6RUQ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.