Ally vs. Nautiraid

Bra eller bättre..!

Det är väl som med all utrustning, det finns både för och nackdelar med alla prylar.
Jag har en Ally 611 15fot och kan inte säga annat än att jag är förbaskat nöjd med mitt köp.
Den är lätt (att montera, att bära, att demontera)
Den är ihopfällbar (får plats inne i bilen vid transport och i förrådet vid förvaring)
Det är lätt att laga den fältmässigt med tejp eller lim/lapp

Jag är klart överraskad när det gäller stabiliteten och paddlingen, jag kan bara jämföra den med den glasfiber kanoten jag hade innan som var en Lars Glasser "Clipper".
Allyn är som att köra mountainbike; snabb, lättmanövrerad och framför allt rolig att paddla.

0fdb6015781cbea49d7aec4eb1e1dd39.jpg
 
Japp, en Ally blev det till slut!

Är nu på väg till mig med Bussgods från en sydlig sportbutik som hade julrea. Den modell jag valde är 811, som är 5.03 m lång.

Ska bli spännande att ge sig ut med den i vår!

/Mats
 
Nu har min Ally 811 kommit i en stor kartong och jag tänkte sy en packsäck av lite överblivet tyg som jag hade liggande. Lite konstigt, förresten, att kanoten inte kommer med en ordentlig packsäck.

Kan någon vänlig innehavare av en Ally packsäck möjligen avslöja omkrets och längd på säcken? Och hur och i vilken ordning stuvas delarna i säcken?

Tackar.

/Mats
 
Det är väl det enda som jag skulle kunna klaga på, att packsäcken inte följer med utan säljs som tillbehör och dyrt också. Jag vägrar att betala 1800:- för nåt som jag kan göra billigare.
En PVC presenning från Jula med måtten 3x1,9 meter för 329:- räckte gott och väl till en säck.
Jag la ut presenningen på golvet med kanotpaketet på och mätte ut vart botten skulle sys och hur vid den behövde vara, sen var det bara att klippa och sy, det blir en monstersäck..!
Det krävs nog en gammal Husqvarna för jobbet för materialet är ju rätt grovt.
Stängningen är väldigt okompliserad, jag rullar in en packrem några varv och drar ihop, som rullstängningen på packpåsar, typ.
Jag sydde inte fast några axelremmar utan gjorde ett löst remsystem mod. sele som jag spänner om hela säcken, funkar kanon.

Så här gör jag mitt "kanotpaket"
Jag tar och "buntar" ihop rören med en rem och rullar in dessa i flytmattan tillsammans med tvärspanten nåt varv. Sen viker jag ihop duken och rullar även in den i resten utav mattan, då har jag fått ett rejält paket som jag slår en rem om. Jag använder bara en sits och den får plats på/i toppen utav paketet när jag lagt det i påsen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.