Allemansrätten.

Vad gäller egentligen i skog och mark?
-Om jag klättrar på en klippa på privat mark utan att
1)Förstöra sällsynt mossa
2)Mosa fridlysta fåglar och dess ägg och avkommor
3)Göra åverkan på klippan med borrmaskin och andra verktyg.
4) Inte gör en approach genom en nyplanterad åker

Vad skiljer detta från exempelvis svampplockning?
Kan man verkligen förbjuda klättring på en klippa under dessa premisser?
Vad gäller? nån som vet??
 
Problemet med allemansrätten är att det saknas någon utförlig, formell reglering varför det är svårt att dra några exakta gränser. Det hela bygger på sedvana och bedömningar. Men i mina öron ser jag inte någon större skillnad mellan att förflytta sig horisontellt eller vertikalt genom skogen, så länge man inte "stör eller förstör".
 
FJS90/91; sa:
Det e klart att jag som markägare får stängsla min mark om den används till bete, själv så har jag djur på ett område med klippor och där har jag el-stängsel.

Det är en viss skillnad på att stängsla in djur och att stängsla ut människor...
Generellt så går ju markägarens verksamhet före allemansrätten, så den som vill spärra av en klippa genom att hålla ilskana tjurar på bete kan göra det.

Det här var ett intressant stycke:
"Skadeståndsansvaret kan få särskild betydelse i det nyss nämnda fallet, när en stig trampas upp av en hel skara personer eller en större grupp rastar på känslig mark men där varje enskild person inte gör märkbar skada. Ledaren för en sådan utflykt – till exempel för ett sällskap turister eller en skolklass – kan bli skyldig ersätta bevislig ekonomisk skada, om han borde ha insett risken med att sällskapet passerade över den känsliga marken. Detsamma bör gälla den som lägger en snitslad terränglöpningsbana eller ett skidspår över en sådan mark utan att inhämta ägarens medgivande, troligen också den som lämnar anvisningar om hur turister skall rasta utan att förklara vad som är tillåtet och förbjudet enligt allemansrätten."

Med andra ord: om klättrare missköter sig (bryter av träd, eldar vårdslöst etc) så skulle den som gett ut en förare över klippan ligga risigt till.
 
GustavOh; sa:
Det är en viss skillnad på att stängsla in djur och att stängsla ut människor...
Generellt så går ju markägarens verksamhet före allemansrätten, så den som vill spärra av en klippa genom att hålla ilskana tjurar på bete kan göra det.

jo men!!

Ingen kan hindra mig att stängsla min egen mark om jag vill jävlas, vill jag sätta 3meters viltstängsel med allt vad det innebär med el-stängsel på insidan för att jag rastar min gammla tacka där ibland så får jag det..

Som vanligt så handlar det om hänsyn, skall man göra någon aktivitet på annans mark så e det bäst att man har markägarens tillstånd, man måste inte ha det men det brukar vara enklast att man frågar INNAN inte efter. Det man som markägare är rädd för när frilufsare plötsligt tycker att ens mark e finfin för klättring eller MTB är att marken kommer att överfyllas med glada cyklister och eller klättrare.. Då e det inte lika charmigt längre med markerna fyllda med nedskräpande idioter.. 1 person är trevlig och tar hänsyn, 10 personer förvandlas snabbt till en flock sabboterande idioter, tyvärr!!
 
Som framgår av skriften från Naturvårdsverket som länkats till ovan står det inte markägaren fritt att stängsla in områden efter eget tycke, särskilt inte "för att jävlas". Och gör man det kan man få stå för kostnaden för att polisen tar bort det eller skapar en genomgång.

Sedan har jag personlig full förståelse för att många markägare upplever hänsynslösa och allmänt sinnesslöa frilufsare som tar sig otillbörliga friheter med markerna som ett irriterande inslag, inte minst i närheten av större städer där man kan tycka att markägarna får stå ut med ganska högfrekvent utnyttjande av sin egendom med det slitage som därav kan följa.
[Ändrat av 1843 2003-06-25 kl 11:49]
 
1843; sa:
Som framgår av skriften från Naturvårdsverket som länkats till ovan står det inte markägaren fritt att stängsla in områden efter eget tycke, särskilt inte "för att jävlas". Och gör man det kan man få stå för kostnaden för att polisen tar bort det eller skapar en genomgång.

Men vem avgör om markägaren jävlas, det e i PRINCIP bara å stängsla hejvilt, sedan så stoppar man in några tackor, vem skall säga då att markägaren inte får stängsla?.. Grejen är ett det e rätt dyrt att stängsla så man gör det nog inte om det inte behövs.

En MTB-led eller en klätterklippa räcker nog inte för att tvinga bort ett stängsel om markägaren har djur där.... Sedan så går det alltid att bedriva intensiv jakt i området om man vill.. Det finns mycket man kan göra för att jaga bort folk, stora jakthundar brukar funka skitbra..
[Ändrat av FJS90/91 2003-06-25 kl 12:10]
 
Stängsel tycker jag om, då känner man sig verkligen nöjd att man släpat med sig avbitaren. Och el-stängsel kittlar så skönt när man klipper dem. Finns det inte passage över/genom stängslen så skapar man bara en.
 
Markägare

Skön inställning du har Patrik.

Hoppas jag inte behöver samexistera på samma plätt som du.
Jag förstår om man irriterar sig på scootrar och motorcross, kanske till och med MTB, men folk som skapar stigar?
Hur gör du med vilt som skapar stigar, ska du upplysa dem om vilka rättigheter du som markägare har? Eller du kanske har skjutit ihjäl dem?
Bara nu inte dina ilskna hundar skapar stigar :(
 
Re: Markägare

engdell; sa:
Skön inställning du har Patrik.

Hoppas jag inte behöver samexistera på samma plätt som du.
Jag förstår om man irriterar sig på scootrar och motorcross, kanske till och med MTB, men folk som skapar stigar?
Hur gör du med vilt som skapar stigar, ska du upplysa dem om vilka rättigheter du som markägare har? Eller du kanske har skjutit ihjäl dem?
Bara nu inte dina ilskna hundar skapar stigar :(

Lite trög i huvet eller?

Har jag sagt att jag gör så någonstans, jag har bara lekt med tanken på hur det kan gå till.. Hur konstruktiv skulle debatten bli om alla bara satt och höll med varandra, men i vanlig ordning så blir nån folkpartist upprörd när man tar debatten ett steg längre..

Genom att provocera så får man folk att tänka och söka information. Men det e bekvämare med mähä som bara sitter och nickar.
 
KLAGER; sa:
Stängsel tycker jag om, då känner man sig verkligen nöjd att man släpat med sig avbitaren. Och el-stängsel kittlar så skönt när man klipper dem. Finns det inte passage över/genom stängslen så skapar man bara en.

Precis Kurt.. Det e här de folkilskna jakthundarna kommer in i bilden, finns få saker som får en stängselklippare att springa som en 40kg gråhund med damp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Duracellkaninen Allemansrätten under utredning Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.