Akut käng/storsko tips..

På tisdag (16/8) bär det iväg på sommarens andra och sista fjällvandrings och klättringstur. Denna gång bär det av till Norge och Jotunheimen.
Mina gamla trogna m90-kängor börjar sjunga på sista versen.
Eftersom jag har framtida "högalpina" ambitioner undrar jag om det finns någon känga som duger bra i den nordiska fjällmiljön och som också kan användas vid topptur på t.ex. Aconcagua och Elbrus - d.v.s. en känga som inte är för varm/tung för vanlig fjällvändring men som är tillräckligt varm (och stegjärnskompatibel) så man inte fryser tossingarna av sig när vädret skiter sig på 4000 m.ö.h.
Tanken är att om jag hittar ett par som jag fastnar vid under morgondagen eller på tisdagen så tar jag med dem och testar dem (givetvis tar jag med mina gamla kängor!).
Går det att undvika betalar jag inte mycket mer än 2000 daler.

De kängorna jag tittat och klämt lite på är:

La sportiva Trango S (ca 1700 daler hos naturcraft, S evo bättre? Några hundralappar till på addnature..)

Boreal Pamir (ca 2000 hos
addnature)

Meindl Air revolution serien..ingen speciell modell

Bestard Futura K (2000 på addnature)

Andra förslag? Tiden är som sagt begränsad men jag bor utanför uppsala och har möjlighet att kolla affärer där och i sthlm. Var inne på addnature i lördags en kortis men de kunde inte ge någo riktigt tips just då.

Kanske är jag naiv som tror att en känga kan ha alla dessa egenskaper? Man kan ju alltid hoppas...

Alla tips, helst med egna erfarenheter är välkomna!
 
varma och stegjärnskompatibla

Kolla på Meindl Glockner! Funkar både för skandinavisk sommarfjällvandring och vinterisklättring.

/pimmen
 
Meindl Air rev

Meindl Air Revolution 5.0 är en rätt skön vandringskänga. Jag har ej testat med stegjärn men skon är stabil som bara den. Däremot är den lite kall vid riktigt vinterföre, så rejält med plats för sockar rekommenderas.
 
Tveksamt...

Eftersom jag har framtida "högalpina" ambitioner undrar jag om det finns någon känga som duger bra i den nordiska fjällmiljön och som också kan användas vid topptur på t.ex. Aconcagua och Elbrus - d.v.s. en känga som inte är för varm/tung för vanlig fjällvändring men som är tillräckligt varm (och stegjärnskompatibel) så man inte fryser tossingarna av sig när vädret skiter sig på 4000 m.ö.h.
Jag tvivlar starkt på att du kan hitta en känga som inte är för varm för fjällvandring om den även ska funka för att knalla upp på Aconcagua. På Aconcagua så får du vara beredd på temperaturer ner mot -40 och jag skulle inte vilja använda en känga för det på en vanlig fjällvandring. Du får nog finna dig i att skaffa mer än ett par för att täcka in alla användningsområden!
Bestard Futura K (2000 på addnature)
De är fina och om de passar dina fötter så blir du nog nöjd även om du inte kan använda dem för mer extrema äventyr. :)
Själv har jag ett par Bestard Matrix K som jag är mycket nöjd med. Det är nog det par som är mest allround av alla par (Bestard Matrix K, Boreal Fuji, Jörnkängan + en annan lättare och enklare Borealmodell som jag glömt namnet på) jag har och använder. Boreal Fuji är också en bra modell som jag gillar skarpt men Matrix K är mer praktiska när det är ordentligt blött som det kan bli ibland på glaciärerna.
Kanske är jag naiv som tror att en känga kan ha alla dessa egenskaper? Man kan ju alltid hoppas...
Kanske det... :)
Jag är definitivt mycket tveksam till att det skulle gå. Med mina fötter så är det iallafall helt uteslutet!
[Ändrat av haskell 2005-08-15 kl 01:23]
 
Ett märke som jag tror har oförtjänt dåligt renomme
är Salomon. Det sägs att deras skor inte håller så
länge, men jag misstänker att det handlar om problem som efterhand har lösts.

Förra sommaren gav mina Kayland (inköpta 1999)
upp någonstans i Frankrike. Jag höll ihop
dem nödtorftigt med ståltråd. I övergången mellan
les Ectrins och le Queyras passerade jag en by med
utmärkta sportaffärer. Inhandlade där ett
par Salomon (Goretex)
med stegjärnshäl, 160 euro tror jag
de kostade. De väger 1.6 kg att jämföra med
de gamla skorna som vägde 2 kg!

Jag har nu använt dem två somrar. 14 dar i Alperna 04
och 31 i Pyreneerna iår, vilket jag tycker verkar vara
ett rimligt test. Två gånger har jag satt på stegjärn.
Jag ser inga tecken att de skulle spricka i sömmarna
eller att ngt skulle lossna på dem. Kanske sulans
mönstring inte är optimal, aningen glatt, troligen
sämre än Vibram. Men jag trivs med dem, har rentav funderingar på att använda dem i fjällen också -
hittills har jag velat spara dem, men fjällparet
är underlägset. Bortsett från extrema förhållanden
ser jag ingen större anledning att skilja på kontinental
utrustning och sådan för fjällen.
 
trango s evo

Trango S evo är riktigt bra. Stabil och bekväm. Till skillnad från den gamla modellen så har den nya gore-tex membran.

Den fungerar lika bra/dåligt som alla andra låga kängor i svenska fjällen när man bara traskar runt. På topptur eller klättertur är den däremot jättebra!

Hur den klarar kyla vet jag inte än, för jag har bara haft mina under sommaren. När det närmar sig plus 30 kan det kännas lite varm, men det gör nog det flesta rejäla kängor/storskor... =)

Lycka till.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.