• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Äventyr Nyår?

Hej!

Skulle verkligen vilja hitta på ngt roligt över nyår och dagarna runtomkring. Något roligt äventyr i Sverige eller Norge.
Men kan inte riktigt komma på ngt bra själv.

Några som har förslag?
Lite adrenalin skadar inte som inslag. Och gärna snö.

Hälsn, Anna
 
Skidtur till Stensdalen...

OBS! Behöver inte vara att ni själva ska iväg på detta, utan vill bara ha tips på roliga saker som finns att göra runt nyår!

/anna

Hejsan!

Jag och en kompis skidade för två år sedan in till Stensdalens fjällstuga (i Jämtlandsfjällen) två dagar efter nyåsafton. Då var det ganska lungt i stugan, men stugvärden sa att de hade haft nästan full stuga på själva nyårsafton.

Enligt min åsikt är nog Stensdalsstugorna Jämtlandsfjällens finaste där de ligger nere i fjällbjörkskogen vid foten av Lill-Stensdalsfjället och gillar man att gå på topptur finns det ett flertal fina turer att göra. Dessutom har de numera en mycket trevlig vedeldad bastu som är helt perfekt att besöka efter en kylslagen dag på fjället.

/ Stefan som tyvärr inte ska dit i år, men kanske nästa...
 
Övernattningstur på skridsko.

Jag har har många gånger varit på tvådagars skridskotur med sovsäck och ibland tält under just nyårsafton. Tråkigt nog har isförhållandena varit ganska usla till nyår de senaste åren. Men det kan nog ändra sig. Kanske redan till kommande nyårsafton.
Alternativen är skidtur eller vandring.Det gäller bara att vara beredd och fånga dagarna.

Arne.
 
...eller rundtur kring Vålådalen

Jag tänkte på en liknande tur jag gjorde ett nyår: Vålådalen-Lunndörren-Vålåstugorna-Vålådalen. I Vålåstugorna på Nyårsafton var det bara stugparet förutom jag och min kompis. Vi hade tänkt skida till Stensdalen på Nyårsdagen, men tog en hårlig 'ledig' dag och gled omkring på fjället istället, och åkte sedan direkt till Vålådalen 2 jan. En jättefin tur, som jag gärna gör om! Därifrpån kan man se fyrverkerierna från Helags också.

Att tänka på är förstås att ha med sig pannlampa. Dagarna är korta och det blir verkligen becksvart när solen gått ned. Om man inte har tur med fullmåne och molnfritt förstås (men det kan man ju inte räkna med). Det var tungspårad djup snö mellan Lunndörren och Vålåstugorna, så det tog längre tid än beräknat, och vi kom fram någon timme efter mörkrets inbrott.

En annan variant är förstås STFs Nyår i Helags, apropå det, som man förstås kan komplettera ovanstående tripp med, eller tvärtom...

:) Kalle G
 
Jag tänkte på en liknande tur jag gjorde ett nyår: Vålådalen-Lunndörren-Vålåstugorna-Vålådalen. [...]

Det där är precis vad jag tänker göra i (ny)år, fast åt andra hållet -- och inklusive Stensdalen. För ett par år sedan blev det champagne i Lunndörren, men nu satsar jag på Vålåstugorna på själva aftonen, just för att det troligtvis blir väldigt lugnt -- Lunndörrsstugorna var nästan fulla då det begav sig och Stensdalen kan nog vara ännu "värre". Och att det sannolikt blir till att skidpulsa på mittensträckan utgår jag ifrån... ;)

Nån som vill hänga med, månne? I egenskap av stugvärd har jag frikort, vilka dessutom gäller för 1 medföljande... :cool:
 
Nyårsafton förra året, natten mellan 06/07, spenderade jag och ett par vänner natten uppe på 3000 m.ö.h. i Pyreneerna. Kan starkt rekommendera det, skönt att "endast" ha stjärnorna som fyrverkerier ovan en och festandet/supandet nedanför. Annorlunda och kul...
 
Gott nytt!

Tack för tipsen! Blir lite skidåkning iaf samt fest med goda vänner.

Konstigt nyår i år, ingen verkar ha några speciella planer. Får nog börja planera lite tidigare nästa år. Klättring utomlands kanske...

Ha ett riktigt GOTT NYTT ÅR alla!

:)
/anna
 
Det där är precis vad jag tänker göra i (ny)år, fast åt andra hållet -- och inklusive Stensdalen. För ett par år sedan blev det champagne i Lunndörren, men nu satsar jag på Vålåstugorna på själva aftonen, just för att det troligtvis blir väldigt lugnt -- Lunndörrsstugorna var nästan fulla då det begav sig och Stensdalen kan nog vara ännu "värre". Och att det sannolikt blir till att skidpulsa på mittensträckan utgår jag ifrån... ;)

Nån som vill hänga med, månne? I egenskap av stugvärd har jag frikort, vilka dessutom gäller för 1 medföljande... :cool:

Åhhh, skulle gärna följa med om inte min ena jycke var dålig. Hade halvt-om-halvt planerat att fara till någon fjällstuga för att fira nyår, men som sagt. måste stanna hemma med sjuk hund. :-/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.