Addnatures kampanjer

Läste tråden om strul med leveranser från Addnature. Jag vill uppmärksamma deras, i mina ögon vilseledande, marknadsföring.
Jag har i flera år varit en flitig kund som tyckt jag fått bra priser och det har aldrig strulat med leveranser. Nu har jag förstått att jag varit för slarvig med att läsa det "finstilta" vilket jag får skylla mig själv men ändå.....
Som exempel beställde jag för ett par veckor sen en Icebreaker tröja där de med stora siffror skrev -46% på det vis som de alltid gör. Under står det i blek stil REK och sen det jag uppfattat som ordinarie pris som i det här fallet var 1000:- men jag skulle bara behöva betala 529:-. När jag fick orderbekräftelsen stod det att ordinarie pris var 599:-. Alltså en högst marginell sänkning från ordinarie pris. De anger alltså sin prissänkning utifrån ett av tillverkaren rekommenderat pris och inte utifrån sitt ordinarie. D.v.s vad diverse flotta Brand Stores på dyra adresser i centrala Stockholm tar, inga andra.Deras ordinarie pris finns heller inte att läsa vid varan man tittar på. För mig ska en prissänkning utgå från butikens eget ordinarie pris och inte från något av tillverkare statusbibehållande högt satt pris. Det luktar Elgiganten och Media Markt lång väg!
Är skyldig Outnorth en ursäkt då jag tyckt deras sänkningar med 12-15% varit lite löjliga i jämförelse men de står för en småländskt ärlig affärsetik då de utgår från sina egna ordinarie priser i sina kampanjer.
Blev i veckan uppringd av Addnature efter en viss mail-växling vilket jag tycker var hedrande men jag köpte inte hans förklaring utan min irritation kvarstår och efter kvällens reklam-mail skriver jag detta. Han sa att det pågick en intern diskussion i ämnet och nu är det dags att göra något åt det.
Jag får som sagt skylla mig själv som inte läst tillräckligt noga men jag tror inte jag är den enda som känner mig blåst!
 
Har också märkt hur dom fuskar med angiven rabatt.
Dom rör sig i en gråzon och det vore intressant och se hur konsumentverket ser på frågan.
Man kan enkelt se det på "dagens vara" och jämföra priserna före, under och efter.
Lurendrejeri!

Förövrigt så har både Addnature och Outnorth mycket sämre reor nu för tiden än vad dom hade tidigare. Som tur är så har jag handlat det mesta jag behöver, så nu blir det mest till barnens behov.
 
Det viktiga är priset i sej. Bra att du tar upp detta till diskussion. Finns också andra säljare av Icebreaker på nätet, väl värt att kolla t ex prisjakt också.

Thure
 
jag brukar följa prissättningen på både outnorth och addnature, ser det inte så konstigt att de använder rek. priser som bas, det ser helt enkelt bättre ut. men det spelar inte så stor egentligen, det är det pris som man själv är beredd att betala som gäller. och det är enkelt att kolla med prisjakt. en intressant sak är att båda bevakar varandras priser noga, kolla lundhags vandra mid som alla ligger på 2265 ung. förutom naturkomapniet som verklligen kör rek priser och således blir dyrast.
sedan betalar ju både outnorth, addnature och xxl helt andra priser när dom köper in sina varor.
men som sagt, allt hänger på hur mycket tid som man lägger ned och hur länge man kan vänta, för eller senare går priserna ned.
 
Har också uppmärksammat detta.
Minns en mellandagsrea då jag köpte en jacka för 999kr (ord 1999 enl. de själva), året senare kostar samma jacka ordinarie 1400. Inget fel på jackan i sig, den kom i behov endå. Men man kan ju få intrycket att de vill missleda folk till att de gör "bättre fynd", prismässigt iaf, än vad de gör. Visst det är ju en själv som avgör vad man vill ge för varan oavsett ordinarie pris, men man vill jo göra fynd ibland också...

Så nu är jag lite tveksammare mot Addnature än vad jag var tidigare. Kan de inte köra med raka rör så...
 
Har också uppmärksammat detta.
Minns en mellandagsrea då jag köpte en jacka för 999kr (ord 1999 enl. de själva), året senare kostar samma jacka ordinarie 1400. Inget fel på jackan i sig, den kom i behov endå. Men man kan ju få intrycket att de vill missleda folk till att de gör "bättre fynd", prismässigt iaf, än vad de gör. Visst det är ju en själv som avgör vad man vill ge för varan oavsett ordinarie pris, men man vill jo göra fynd ibland också...

Så nu är jag lite tveksammare mot Addnature än vad jag var tidigare. Kan de inte köra med raka rör så...

prissättningen hos både outnorth och addnature är inte statisk på något sätt, den ändras med tiden. ta bergans finse anorak som jag var intresserad av. den började på 1995 ung, sedan gick den ganska snabbt ned till 1795, där höll den sig i två månader, sedan ned till 1495 under en kort tid för att sedan gå tillbaka till utgångspriset 1995. efter ytterligare några månader reades den ut för 1295 om jag inte minns fel.
jag slog till när den kostade 1495, det var ok pris tyckte jag, hade jag väntat flera månader till hade jag fått den billigare, men det var inget jag kunde veta då. och det är ok.
inse att prissättningen är relativ över tiden, som mycket annat. rea, rek osv, se dom som en fluktation över tiden och det är upp till var och en att avgöra vad som är rimligt pris.
och nej, jag arbetar inte på någon av dem, jag är bara mån om att försöka hitta bästa pris.
 
f

Jaha, okej kanske jag som inte hängt med till hundra...

Jo vad som är rimligt får var och en avgöra, det brukar jag tycka om det jag köper.
 
Intressant tråd.Vi beställde ett tält hos Outdoorexperten för ca 2-3 månader sedan,då det kostade 2295 kr mot vanliga 2999 kr.Hade kollat pricerunner och prisjakt osv,och Outdoorexperten hade rea på detta tält med sidoannonser då vi googlade.
Men det kom aldrig nåt tält,trots att det stod att de bara har några dagars leveranstid.Vi ringde och fick till svar att leverantören var försenad med sina produkter,men att tältet skulle komma in på torsdag den veckan jag ringde.Inget tält kom efter ytterligare två veckor,varpå vi ringde igen och fick samma svar.Jag frågade om priset fortfarande gällde,japp,ert pris är 2295 kr svarade de.
Men tredje gången jag ringde (började dra ihop sig för fjällturen) så sa de att tältet var slut.Att vi var vålkomna till våren med ny beställning,eftersom tältet inte fanns just nu helt enkelt.De hade mailat oss om detta,ett mail vi inte fått ännu.På hemsidan fanns tältet,vilket jag påpekade,och de beklagade att de glömt ta bort det.Nu är det borttaget.
Beställde ett på Addnature istället,för 2999 kr.Det kom dagen efter :cool:
 
Det är inget konstigt att rek pris används som bas när man presenterar reapriset. Så gör nästan alla butiker. Det är upp till var och en att avgöra om man tycker varan är värd begärt pris eller ej, detta oavsett rea eller ordinarie pris. Dessutom är det så lätt idag med internet att kolla om ett pris är bra eller inte.

My 2 cents
 
Det är inget konstigt att rek pris används som bas när man presenterar reapriset. Så gör nästan alla butiker. Det är upp till var och en att avgöra om man tycker varan är värd begärt pris eller ej, detta oavsett rea eller ordinarie pris. Dessutom är det så lätt idag med internet att kolla om ett pris är bra eller inte.

My 2 cents

exakt, den som känner sig lurad av detta är just det - lättlurad.
 
exakt, den som känner sig lurad av detta är just det - lättlurad.


Det där är u bara dumt att skriva, att kalla det lättlurad. Inte ska man väl behöva scanna nätet och efterforska totalt för att få reda på ett ordentligt pris? Har man ett pris, så anger man det, inte andra butikers genomsnitt eller fake-rek.

Har slutat handla på addnature pga mycket strul med leverans och vissa helt idiotiska medarbetare som tagit bort ordrar och skapat problem. Tackar vet jag spanska å franska nätbutiker. Bättre pris, nötter utbud
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.