FM-, digital- eller DAB-radio vid kris?

Jag ska köpa en köksradio till torpet. Primärt för att lyssna på SR vid morgonbestyren och när jag diskar. Den ska drivas med elsladd men även ha möjlighet till batteridrift när det blir strömavbrott. Vanliga lösa batterier tänker jag.
Men, hur är det om det blir ett stort strömavbrott vid tex kris? Funkar digital- och DAB-radio då eller bör man ha en radio som funkar med analoga FM-bandet för att fungera bra
 
Var ligger torpet? DAB finns bara på några få sändare i Sverige. Det har däremot införts brett i Norge och finns nog även i Storbrittanien?

Internet har tagit över väldigt mycket de senaste tre decennierna. DAB har nedprioriterats av svenska politiker vilket jag menar varit och är en korrekt bedömning.

Behåll en vanlig FM-radio om inte torpet ligger i Norge.

Jag har en rätt bra DAB-radio som fungerar i södra Stockholm men jag tycker musikljudet blir bättre med samma radios FM-mottagare.

Thure

 
Senast ändrad:
Tack Thure! Ja bra ljud vill man ju gärna ha!
Torpet ligger inte ens 1,5 mil från Gamla Stan i Stockholm så nog borde DAB funka till vardags men hur är det vid kriser?
 
Ja, FM måste den klara om det ska vara en radio för krissituationer så att du kan ta emot andra sändare om någon t.ex. väljer att slå ut sådana. (Det har ju faktiskt hänt för några år sedan, i fredstid i Sverige.) Med FM är det även möjligt att ta emot mer avlägsna stationer gissar jag eftersom enkelriktade digitala sändningar av det här slaget som tappar för mycket information inte brukar fungera alls.

Jag skulle även kika på möjligheten att ta emot AM från utländska stationer. Men jag vet inte hur mycket användbara stationer som finns kvar på AM-banden i angränsande ”västvärlden”. Det kanske någon annan kan svara på? Tänker mest på mellanvåg, men det finns (eller fanns) även långvåg och kortvåg.
 
Sändarantennen och mottagarantennen bör orienteras lika för bästa mottagning. Men reflexer kan krångla till det. Ser du sändarmasten så funkar både FM och DAB. Men inne i hus bakom berg etc blir mottagningen sämre.

Thure
 
Jag köpte denna som jag är mycket nöjd med (dock från annan butik):
Kanalsökningen sker med den stora ratten, mycket snabbare än att bläddra med knappar och display. Har inbyggt batteri och kan laddas med en enkel solpanel (USB) om man vill. Med solpanel och en powerbank håller man både radio och mobil igång under lång tid.
 
Senast ändrad:
Köpte en vevbar nödradio med endast FM för att ha i stugan och följer med i rundor vid skogar och sjöar när man fiskar och njuter.

Det är den bästa radio jag har i dagsläget då den går på batteri och drar inte mycket batteri. Enkel att ta med överallt och helt ok ljud då jag förväntade mig brus likt gamla tider men det var inga problem alls.

 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.