Sverige redan koldioxsidneutralt ?

Ska man tro den här rapporten så verkar det som vår skog redan bundit upp medparten av våra senaste 100års utsläpp.

"Mängden virke i skogen har under de senaste hundra åren ökat i en omfattning som motsvarar två miljarder ton koldioxid. Det vill säga 40 års utsläpp från Sverige på nuvarande nivå"


Skogen - Sveriges försvar mot växthuseffekten | | forskning.se

Det borde ju innebära att vi redan fixat att vara koldioxsidsneutrala eller i alla fall näst intill då vår peak var slutet -60 tal början -70 tal (eldning villaolja ?)
Tidigare så hade vi ju mycket lägre utsläpp, medelvärdet på senaste 100åren borde vara i närheten av "40års utsläpp på nuvarande nivå"

Koldioxid - historisk utveckling - Ekonomifakta
 
Intressant!, om det är riktigt så har vi löst problemet. Då återstår bara att vi genom att uppträda som "Bror Duktig" löser resten av världens problem. Kanske skall våra klimatinvesteringar göras i andra länder i första hand. Tyvärr lär politikerna skörda minimalt med poäng på en sådan åtgärd.:unsure:
 
Ska man tro den här rapporten så verkar det som vår skog redan bundit upp medparten av våra senaste 100års utsläpp.

"Mängden virke i skogen har under de senaste hundra åren ökat i en omfattning som motsvarar två miljarder ton koldioxid. Det vill säga 40 års utsläpp från Sverige på nuvarande nivå"

Sverige är ett land med väldigt mycket skog. Och produktionen av ved på våra "virkesåkrar" är hög. Ändå låter detta för bra för att vara sant. Det ska bli intressant att titta närmare på rapporten.
 
Det är onekligen sant att skogen har en stor kapacitet att binda koldioxid. Dock bör man förhålla sig hälsosamt kritisk mot en artikel som är publicerad av "Skogforsk", som är finansierat av skogsnäringen.

Det jag kommer på spontant är ju att en hel del av den skog som de tycks räkna som "uppbunden CO2" hamnar i produkter som förr eller senare förbränns ändå (tallolja, diesel, ved, pellets, bioplaster), varvid koldioxiden åter hamnar i atmosfären. Det bästa vore väl ändå att låta skogen binda koldioxiden och inte låta den hamna i atmosfären igen, dvs undlåta att avverka skogen så att virket förmultnar och binder koldioxiden i jorden.
 
Det jag kommer på spontant är ju att en hel del av den skog som de tycks räkna som "uppbunden CO2" hamnar i produkter som förr eller senare förbränns ändå (tallolja, diesel, ved, pellets, bioplaster), varvid koldioxiden åter hamnar i atmosfären. Det bästa vore väl ändå att låta skogen binda koldioxiden och inte låta den hamna i atmosfären igen, dvs undlåta att avverka skogen så att virket förmultnar och binder koldioxiden i jorden.
Det första håller jag med om men det andra, det där om förmultning, stämmer inte. När något förmultnar i markskiktet avges koldioxid till luften. Men en trädstam som förmultnar kan ta lång tid på sig så frågan är om inte många träprodukter återgår till koldioxidkretsloppet fortare.
 
Det första håller jag med om men det andra, det där om förmultning, stämmer inte. När något förmultnar i markskiktet avges koldioxid till luften. Men en trädstam som förmultnar kan ta lång tid på sig så frågan är om inte många träprodukter återgår till koldioxidkretsloppet fortare.

Intressant att höra. Jag visste inte att förmultningen i sig avgav koldioxid. Men en del av kolet binds väl ändå för att påbörja processen att bli "fossilt" igen?
 
Det bästa måste vara att odla mkt skog, avverka, och bygga hus & båtar & möbler av alltihopa. Då blir man av med koldioxiden, Sverige får kanske tom ett negativt bidrag till atmosfären, och alla kan köra så mkt bensinbil dom vill. :)
 
Men en del av kolet binds väl ändå för att påbörja processen att bli "fossilt" igen?
Tror inte det är någon stor andel i så fall. När trädet sedan växer tar det upp koldioxid ur luften och detta används för att skapa biomassan i trädet. Koldioxid binds i veden och stannar där, medan bladen (på lövträd) senare förmultnar som en del av det årliga kretsloppet.
 
Ett tillägg till det föregående kan vara på sin plats. I vissa fall återgår inte döda växter till koldioxid osv, exempelvis i torvmossar som ju bildas under blöta förhållanden. Vi har stora arealer mossar i vårt land och de binder alltså koldioxid. Faktiskt enorma mängder! Om man sedan torrlägger en mosse, som man gör när man ska odla på den, så läcker koldioxiden (och andra växthusgaser) ut igen. Återigen stora mängder.
 
Intressant att höra. Jag visste inte att förmultningen i sig avgav koldioxid. Men en del av kolet binds väl ändå för att påbörja processen att bli "fossilt" igen?
Ett tillägg till det föregående kan vara på sin plats. I vissa fall återgår inte döda växter till koldioxid osv, exempelvis i torvmossar som ju bildas under blöta förhållanden. Vi har stora arealer mossar i vårt land och de binder alltså koldioxid. Faktiskt enorma mängder! Om man sedan torrlägger en mosse, som man gör när man ska odla på den, så läcker koldioxiden (och andra växthusgaser) ut igen. Återigen stora mängder.
Där sa du något intressesant.
Har du någon uppfattning om hur mycket?

Torvmarken upptar mer än 15% av Sveriges yta.
Och växer med 1mm/år i Nerike (låter mycket) men kan nog stämma
Torv innehåller 90%vatten o 6% kol

Det verkar vara svårt att få fram uppgifter om det
el så är jag dålig på att leta.
 
Siffrorna angående Sverige kan jag inte kontrollera nu, vår konsumtion orsakar stora utsläpp även i t ex Kina där mkt av det vi köper tillverkas.

Skogar kan absolut ta upp mkt koldioxid och lagra tillfälligt eller under längre tid. Tyvärr bränns stora arealer t ex i Amazonas så nettoeffekten globalt är tyvärr negativ i nuläget.

Thure
 
Siffrorna angående Sverige kan jag inte kontrollera nu, vår konsumtion orsakar stora utsläpp även i t ex Kina där mkt av det vi köper tillverkas.



Sverige exporterar mer än vi importerar, så allt vi säljer till andra länder som har högre utsläpp än Sverige (läs: nästan alla länder) bidrar till att hålla ned koldioxsiutsläppen och måste i så fall dras bort från vår utsläppsnota om man ska räkna på det sättet.

Eftersom vi ligger mycket bra till i utsläppsligan och har stor procentuell export så blir det en hel del.

Men visst...inför gärna tullar både utom och inom EU för att gynna mera inhemsk och närproducerad produktion. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.