Sverige klarar inte uppsatta miljömål fram till årsskiftet -20-21

Jag har uppfattat det som att de mål som politiker sätter (både på lokal och nationell nivå) oftas endast visar en viljeinriktning/önsketänkande. Skulle man löpa linan ut så skulle man ju ange strategi, taktik och åtgärder/aktiviteter samt kontrollstationer fördelade över tiden fram till tiden för måluppfyllnad. I händelse av att man inte är "på spåret" så skulle aktivitetsplanen revideras under pågående period så att målet ändå kan nås.

Detta sätt att se på målsättningar är hämtad från näringslivet men där har ju många politiker aldrig satt sin fot.

Jag tycker dom skulle kalla det visioner - eller möjligen önsketänkanden- så länge dom inte gör något annat än att flytta fram datum för måluppfyllesen när dom ser att målen inte kommer att nås enligt deras första förhoppning.
 
Vi har alla målen, och naturvårdsverkets texter här:

Tar vi tex Storslagen fjällmiljö, som vi då inte når, så skriver de mycket fluff fluff, men inget konkret om varför vi inte når målet.

De skriver

Många nyttjar fjällen, och behovet att kartlägga och jämka mellan de olika intressena är stort. Klimatförändringar och minskad hävd utgör hot mot det öppna fjällandskapets värden och mot dess värdefulla naturtyper. Mer kunskap och resurser behövs för fjällens kulturmiljö. Restaurering av fjälleder är positivt för friluftsliv och fjällsäkerhet. Terrängkörning är ett problem på främst våtmarker.

Inte ett ord om vad som krävs för at vi ska nå målet. Hur definierar de om målet är nått? etta är såvitt jag kan se tyckande, och inget fakta alls.
 
Inte ofta man citerar Åsa Romson, men den här gången tänker jag göra det från artikeln i inlägg nr1:

–" Det var lite naivt att uttala att man skulle lösa de här stora frågorna på en generation. Det var ganska uppenbart att det inte skulle gå, så där fanns ett trovärdighetsproblem från början".

Jaja, så kan det gå när man mer ägnar sig åt symbolpolitik och tassar på tå kring dom verkliga problemen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.