2st stockholmare i Jämtlandsfjällen

2st sthlmare ska vandra i jämtland
Hej har en liten fråga ang att vandra i jämtland,
Är 2st som tänkte vandra från Storulvån - Sylarna (är det 16km?) - Blåhammaren - Storulvån för 3sköna dagar i fjällen.
Nu plockar jag detta ur huvudet då jag gick där för några år sedan (oledat den gången) men mina frågor är:

Finns det lämpliga platser att tälta på dessa etappmål?
Är det någon som gått just denna väg och kan berätta om det är en rimlig väg att gå?
Är det ledat hela vägen eller måste man plocka fram sina kartkunskaper rejält?

Ni får gärna ge andra ideér på hur vi kan vandra för att få 2/3 nätter utomhus men dock vill vi utgå från Storulvån och komma i "mål" där också

Tack för svar / Häls David och Frida

Då ska vi se.

Ja det är ledat, mycket svårt att gå vilse. men dimma kan ju alltid ställa till det, så ta med kartan.

Sylarna, gå förbi stationen ca 1 km. Jättmysiga platser att tälta vid Sylälven där den breder ut sig i ett antal öar uppströms stationen.

Blåhammaren, har för mig det finns några fina sjöar ca 1 km före stationen om man kommer från Storulvån. Kika åt vänster bara.

Christian

Då ska vi se.

Ja det är ledat, mycket svårt att gå vilse. men dimma kan ju alltid ställa till det, så ta med kartan.

Sylarna, gå förbi stationen ca 1 km. Jättmysiga platser att tälta vid Sylälven där den breder ut sig i ett antal öar uppströms stationen.

Blåhammaren, har för mig det finns några fina sjöar ca 1 km före stationen om man kommer från Storulvån. Kika åt vänster bara.

Christian

Tack för dit svar Cristian

Men det låter alltså vettigt, kan man då säga att detta är triangeln? Isf måste det vara väldigt många som går just denna sträcka!?
Låter vettigt med kartan. Vi längtar så efter att få göra detta, jag har inte gått på flera år och tjejen har aldrig gått förrut så vi vill verkligen inte irra bort oss på fjället :)

Fyll gärna på om någon har lust.

Häls / David och Frida

Håller med Christian, finns fina tältplatser ovan stationen.
talt1.jpg

Ja, ni kommer att gå triangeln.
Ja det är många som har gått där tidigare.
led1.jpg

/Ulf

Tack för dit svar Cristian

Men det låter alltså vettigt, kan man då säga att detta är triangeln? Isf måste det vara väldigt många som går just denna sträcka!?
Låter vettigt med kartan. Vi längtar så efter att få göra detta, jag har inte gått på flera år och tjejen har aldrig gått förrut så vi vill verkligen inte irra bort oss på fjället :)

Fyll gärna på om någon har lust.

Häls / David och Frida

Japp, detta är Triangeln! Hela triangeln är ledad och väldigt tydligt upptrampad, men som sagt ta med karta & kompass. Om inte annat för att träna.

Ni lär inte bli ensamma!

Tältplatser vid Sylarna finns där Christian skrev, men även gott om närmare stationen ifall man vill ha nära till toalett, dusch etc. Längs älvkanten finns torra områden, och på andra sidan älven från stationen räknat brukar det stå tält.

Vid Blåhammaren har jag tältat ett hundratal meter väster om stationen, där var platt och torrt.

En tredje natt utomhus kan fås t ex genom att inkludera Gåsen i triangeln (men då måste man vada Handölan vid Gåsåns rastskydd - har jag aldrig gjort, vet ej svårighet), eller genom att tälta en natt vid Storulvån och kanske göra en topptur på Getryggen. Det finns underbar björkskog nära stationen där tält kan rymmas.

Jämtlandstriangeln är väldigt bra som introduktion till fjällen. Vi gjorde precis en sån tur förra veckan och min sambo trivdes enormt. Jag fick ingen topptur och bara en tältnatt, men ser det som en investering för framtiden :)

Hittade inga bra bilder, men det går att tälta över allt, nästan!

Vandrade triangeln för två år sedan fyra dagar runt triangeln sedan 3 dagar nedan Storulvåns fjällstation.

Första bilden är nedanför fjällstationen, den andra minns jag inte men det var super bra med en ås på ena sidan och älven på den andra sidan om tältet.

Bilagor

• tältar i storulvån1.jpg
    tältar i storulvån1.jpg
    272 KB · Visningar: 750
  • tältar 1.jpg
    tältar 1.jpg
    279.5 KB · Visningar: 681
En tredje natt utomhus kan fås t ex genom att inkludera Gåsen i triangeln (men då måste man vada Handölan vid Gåsåns rastskydd - har jag aldrig gjort, vet ej svårighet), eller genom att tälta en natt vid Storulvån och kanske göra en topptur på Getryggen.

Du menar nog Gåsån -- Handölan passeras via en bro vid Storforsen några kilometer nordväst om rastskyddet. I vilket fall som helst gjorde jag en dagstur till Gåsen precis när värmeböljan började nu i slutet av juli och pratade med stugvärdarna där (vi gick samma kurs, för övrigt). En av dessa hade just varit på besök till Sylarna och om jag inte minns fel hade hon kunnat ta sig över i kängor på ditvägen och på hemvägen valde hon medvetet att plaska eftersom det var så sabla varmt. Så det vadet lär nog inte vålla några problem (med reservation för dagslånga hällregn o.dyl., som vanligt).

I övrigt är Gåsen aldrig fel! Visst är det en jäkla backe upp (från alla håll; stugplatsen ligger ändå på 1100m), men panoramautsikten över Sylarna och Helags är stor lön för mödan, bara vädrets makter låter sig blidkas. Vidare är det en mycket enkel match att gå upp på själva fjället Gåsen, vilket torde vara Jämtlands bästa utsiktsplats.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joen Stockholmare i fjällen? Fjällvandring 7
saxman74 Storulvån-Holkendurrie-Storådörren Fjällvandring 1
k elias Två tältnätter i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
andreaze Ledutredning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 12
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
niklase1 Vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
FlyerSword Ny guidebok Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Patrik_L Vad i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0
eae Jämtlandsfjällen 7-10 dagar Fjällvandring 5
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
quango Mobiltelefontäckning Jämtlandsfjällen Fjällvandring 5
Kodiaken Jämtlandsfjällen 1v Fjällvandring 16
Gunnar81 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 24
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
¤hej¤ Tips stugvandring 2-3 dagar september Jämtlandsfjällen Fjällvandring 14
avslutat_medlemskap_2501 Jämtlandsfjällen... Fjällvandring 2
Karpaterna.se Jämtlandsfjällen, tips tack :) Fjällvandring 23
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
76 Jämtlandsfjällen i midsommar Fjällvandring 10
TruckerLeffe Vandringsbart i jämtlandsfjällen v44-45? Fjällvandring 8
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
andreas_lund dricka vattnet i Jämtlandsfjällen?? Fjällvandring 1
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
Emil1395 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
robinhund Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
gnell Utgångspunkt på tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Lars G A Jämtlandsfjällen häromdan Fjällvandring 0
seon Hur är det i Jämtlandsfjällen nu? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg