124 km. Marathon!

Hur tränar man bäst för att lyckas med att springa/gå fort en stäcka på 124 kilometer (roslagsleden)? Vilken utrustning/mat rekomenderas? Laddning dagarna innan?.. ja ja frågorna blir många så vi börjar där!

Någon som gillar en utmaning? Bästa tid på Roslagsleden vinner, valfritt håll. =D
 
Denna Emil har möjligtvis inte en mailadress? Vore kul att veta tiden. Klart att ide´n är gammal, men leden tåls att nötas igen.
 
XmadiceX; sa:
Hur tränar man bäst för att lyckas med att springa/gå fort en stäcka på 124 kilometer (roslagsleden)? Vilken utrustning/mat rekomenderas? Laddning dagarna innan?.. ja ja frågorna blir många så vi börjar där!

Någon som gillar en utmaning? Bästa tid på Roslagsleden vinner, valfritt håll. =D

loparlarsson.se

Div tips om man vill springa lite längre.

/J
 
..ahhh, att jag inte tänkt på han! =D

Någon som gått hela leden nyligen och kan informera vart man kan finna dricksvatten?!
 
Fotvård?

Fotvård då? Bör man HÄRDA fötterna eller ska man PYSSLAOM fötterna ordentligt innan? Man kanske inte ska fila fötterna dagen innan. Har hört lite olika metoder där. Någon som har lite matnyttiga tips i ämnet?
 
Min och min sambos erfarenhet är att:
Har man "hårda" fötter med tjock hud, så kan det vara bra att fila ned den lite, eftersom hård och tjock hud verkar bilda veck som kan spricka, särskilt om den är torr. Välfilade och välsmorda så klarar tjock hud rätt mycket innan den drabbas av skavsår. Därför tejpar min sambo nästan aldrig fötterna, och tycker att alla skor/stövlar/kängor sitter bra.

Har man däremot mjuk och tunn hud så ska man icke fila! Mina fötter är som akademikerhänder; minsta nötning så blir det skavsår, så jag får tejpa järnet innan. Tejpa alla ytor som kan komma att nötas, och tejpa alla andra ytor också.

Berätta gärna lite om hur du planerar att träna inför denna tur, jag skulle själv vilja dra på någon längre tur nästa sommar (om min benhinneinflammation lägger sig under skidsäsongen!)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.