Expedition-Fråga om foto och dataöverföring

Jag kommer under 2004 att genomföra en "expedition" som kräver nästan daglig kontakt med nätet, mail, sökning, hemsida mm. Jag kommer att vistas i länder som USA, Chile, NZ, Sydostasien, Indien m fl. Jag kommer att fotografera en hel del, uppskattningsvis ca 30 GB på hela turen. Jag är intresserad av tips om val av teknisk utrustning för detta.

Foto först. Har någon erfarenhet av Canon Powershot G5? Tps om annan kamera med exta goda egenskpaer och möjligheter? Hur ser Ni på en portabel brännare för back up eller portabel hårddisk att ladda över bilder till?

PC eller handdator? Kan man klara sig med en modern handdator om man har någon på hemmaplan som sköter hemsidan? Tips i så fall på modell i annat fall vilken lite och ultralätt PC tycker du är bra?

Till sist telefon och abbonemang. Antar att det finns globala operatörer som man kan använa och då endast vara uppkopplad till lokal taxa. Tips på telefoner med bra prestanda och tålighet och som kan vara vettiga för uppkoppling av PC el handdator i aktuella länder.

Vad hade Skinnarmo eller Kropp valt om man är ute och cyklar och klättrar mm här och där? Tacksam för svar.
 
Ett Compuserve-konto borde lösa dina bekymmer med uppkoppling lokalt http://www.compuserve.com
Via det så kan du maila o fixa en massa. Gäller bara att du har ett modem som fixar olika tele-standarder.
Jag hade nog valt en mini-laptop framför en handdator, glöm bara inte en systemskiva så du kan fixa ev prgramvarubekymmer. Compacq, Sony mfl har ju haft verkligt små modeller. En extern brännare med USB til den så klarar du dig nog rätt bra.
Behöver ju inte kosta så mycket, du får säkert förslag på lämpliga modeller här. Någon har kanske en till salu om du har tur.
 
Dell

Vad det gäller val av dator skulle jag personligen rekommendera en Dell, kanske en Inspiron 1100. Finns även att få med CD-brännare. Dom har en mycket trevlig på platsen nästa arbetsdag garanti som gäller i "hela världen" (This service is available to customers travelling in countries where Dell has a subsidiary).

/Ulf
 
DC matning på Dell ?

En av mina bekanta köpte rätt så nyligen en Dell bärbar dator, med massor av finesser, men datorn har bara AC matning. Så den går inte att köra på 12 VDC eller någon annan likspänning. Möjligen kan man dissekera datorn och fixa en egen DC ingång, men ska man verkligen behöva göra detta på en bärbar dator som kostar över 10000 SEK ?

Per Brune
 
Jag försöker svara på telefonidelen. Om det gäller s.k. trådbunden telefoni finns det operatörer som har modempooler runt om i världen. Det är till dem den rådande taxan oftast gäller. Finns ingen modempool i landet får man ringa till närmsta möjliga. Många teleoperatörer i Sverige har denna typ av tjänst som de köper in av en annan tjänsteleverantör. Det finns ju inte så många operatörer kvar i Sverige så det är bara att ringa runt.
Det finns olika typer av telefonjack beroende på vilket land man är i, men tekniken är densamma, dvs 2 trådar är bärare, precis som här hemma (nästan, det finns länder med 100 år gamla växlar).

Mobil datakommunikation är oftast trög även om ett fåtal länder har GPRS, är det tveksamt om det går att roama, dvs flytta mellan olika operatörers nät. GSM har den största täckningen i världen, men det kan bli problem i t.ex. sydamerika där TDMA och cdmaOne tekniker är vanliga, även om GSM börjar byggas ut där.
Eventuellt finns det internet-caféer och hotell där du kan koppla in dig med en vanlig ethernetkabel eller WLAN anslutning.
För att ett mobilabonnemang skall fungera i andra länder måste din operatör ha roamingavtal med en operatör i det land du befinner dig i.

Mitt råd är ta med dig en bärbardator med ethernetkabel, modemPCMCIA +modemkabel och WLAN PCMCIA så är du garderad.
En GSM telefon med 900/1900 eller mer och gärna med GPRS ifall att....
Testa grejerna hemma så att du vet att de fungerar och hur.

Kropp och Skinnarmo använde satellittelefon under några expeditioner, men det är rysligt dyrt och fungerar bara på öppna platser, dvs inte i djungel.

hoppas att du inte blev förvirrad/Erik
[Ändrat av Arneri 2003-10-01 kl 19:19]
 
Re: DC matning på Dell ?

Brune; sa:
En av mina bekanta köpte rätt så nyligen en Dell bärbar dator, med massor av finesser, men datorn har bara AC matning. Så den går inte att köra på 12 VDC eller någon annan likspänning. Möjligen kan man dissekera datorn och fixa en egen DC ingång, men ska man verkligen behöva göra detta på en bärbar dator som kostar över 10000 SEK ?

Per Brune

Ja, Dell har 12VDC adapter, men priset är rätt snuskigt. Finns under tillbehör: Biladapter 90W DC (+1 499 kr)

/Ulf
 
Tack för alla tips

Det är helt klart en knivig fråga där både ekonomiska hänsyn och tekniska lösningar behöver värderas. Har någon fler förslag är jag tacksam för jag ska inte iväg på ett tag ännu men annars tackar jag för de fina tips jag fått.
 
Canon G5

Jag har nyss införskaffat en Canon G5, valde den främst på de tester jag läst, men också p g a batteriet som är stort och klarar en hel del bilder på en laddning. Det gör kameran lite tyngre än vissa andra, men man sparar ju in lite på att slippa bära med sig extra batterier. Resultatet av de få bilder jag än så länge tagit är jag nöjd med. Kameran känns väldigt stabil och hållbar. Den är lättarbetad, jag har inte ens öppnat manualen än. Känslan är mer som en tradtionell kamera. Enda nackdelen hittills är att linsen skymmer den "manuella" sökaren, vilket känns lite konstigt och inte så genomtänkt.
 
Vadå?

Jag brinner av nyfikenhet vad det är Du ska hitta på människa! Har Du en hemsida eller kan Du dra det hela i korta drag här i forumet?

Pontus L
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.