Blogg og foto "On the Road"

Jeg skal om noen dager starte en vandretur i Spania. Og jeg har laget meg en blogg -

http://www.utsidan.se/blogs/olavblogg1/index.htm

- hvor teksten er lett å vedlikeholde på overnattingsstedene. Men - hva med foto. Jeg har to problemer her, det ene er vekt på utstyret, men min lille Canon A520 veier ikke så veldig mye, i alle fall mye mindre enn Olympus 510. Og som overføringssystem, USB.

Det jeg gjør hjemmefra, med bloggen, det er å ta bildene inn i Photoshop, beskjære og ordne, og velge "Lagre for web" for å få små filer før jeg lader over til bloggen.

Men "On the Road" så har jeg ikke Photoshop, og lite annet. Og en situasjon er også at dersom jeg bruker veldig små bildefiler, så blir ikke sammme bildefiler anvendelige til andre ting, som trykk på papir og slikt.

Har noen erfaring fra daglig vedlikehold av blogg og nyfotografering i denne sammenhengen?
 
Jag har ingen egen erfarenhet, men borde det inte gå att använda ett Sandisk USB-minne med U3-funktion och något bildbehandlingsprogram installerat på minnet? Då har du programmet med dig till den dator du för tillfället använder.

Se Kjell och CO för förklaring på U3:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/u3/

Olika U3-applikationer:
http://software.u3.com/ProductCategoryList.aspx?CategoryId=4&Selection=2&lang=en-US

mvh
Håkan Åkesson

På publika datorer är nog det här oftast blockerat, de har ju goda skäl att vara rädda för virus. Har man annan tillgång till dator så kan man ju annars ha ett litet operativsystem på USB (det finns många små Linux system), men det lär ju inte heller fungera på publika datorer.
 
Se möjligheter...

På publika datorer är nog det här oftast blockerat, de har ju goda skäl att vara rädda för virus. Har man annan tillgång till dator så kan man ju annars ha ett litet operativsystem på USB (det finns många små Linux system), men det lär ju inte heller fungera på publika datorer.

alla datorer avsett operativsystem lär ju ha något bildbehandlingsprogram.

I fall det skulle var blockerat använder man förslagsvis det program som lär finnas i datorn, men som kanske inte är lika avancerat som det man har på minnet...?

Jag spekulerar lite då jag inte har erfarenhet av vare sig U3 eller publika datorer. Däremot har jag vandrat lite och skulle själv inte släpa med en dator i ryggsäcken, utan hellre prova andra lösningar.

/ Håkan
 
Nei

Jeg skal vandre, og da har jeg ikke med egen dator. Kun kamera, og usb-kobling for kortet. Og jeg har ikke med min Acer ONE - fordi den veier ca. 1000 gram.

Jeg skal vandre en stund, og er extremt fokusert på vekten på bagasjen. Men, jeg vil også gjerne legge inn friske fotoer på blogginnleggene under vandringen ...

Er det noen som har forsøkt dette tidligere? Altså bruke bilder fra et lett kamera - ubearbeidet inn på utsidan.se sin blogg. Jeg får det til, men undrer meg mye rundt dette med størrelse på filene. Er det noe bloggprogrammet tar seg av, slik at om jeg tar over et digert bilde (stor fil), så regulerer bloggprogrammet det til noe som passer til bloggopplegget?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.