Vapen för isbjörn?

Okunskap

Tur att belevade expeditionsrävar kan rätta en när man är ute på cykeln och härjar =)

WD-40 då??
 
Re: Re: Re: Snabba ben??

klot; sa:
hmmm
att springa är lönlöst då isbjörnar är snabbare och uthålligare och det retar nog bara upp deras jaktinstinkt...

Känns som att det var ett mått ironi i snabba ben rubriken??


Beror på hur många personer man är... en isbjörn dödar som regel bara ett byte åt gången. Är ni flera behöver du bara se till att du inte är den som är långsamast i sällskapet. Var lite skeptisk första gången jag fick höra det, trodde att isbjörnen skulle försöka ha ihjäl så många som möjligt då människan är ett välldigt lätt byte men så är det tydligen inte normalt sett. Fast har man otur så råkar man väll i klorna på en psykopatbjörn...

Ett stående skämt på Svalbard är vad man skall göra om man är obeväpnad när en isbjörn anfaller? Svaret lyder: sparka till kompisen på smalbenet och börja springa... :)
 
Svalbard

Planerar resa till Svalbard sommaren 2007.Vill ha kontakt med likasinnade.Spännande djurliv,midnattssol,permafrost,glaciärer.Självständig vandring i Förvaltningsområde 10.Har du rätta viljan,utrustningen och kunskapen,kontakta mig.
Se även Utsidan-Forum-Reskompis.

Mvh Kenneth Johansson,Ängelholm
 
Hejsan alla !

Jag är bosatt på svalbard (men är rättså ny här..).

Jag har en Marlin 1895 GS som skydd här. Det är ett vapen som jag känner mig otroligt trygg med, funktionellt mycket lätt och med en snabb repetering..

Jag är mycket ute och fotograferar och var/är mao i behov av ett så litet och nätt vapen som möjligt.

Revolver var aktuellt (har en del handvapenerfarenhet från sverige...) men eftersom jag inte har handvapen som ett "mycket ivrigt intresse" så får jag inte licens. man msåte ha varit medlem minst 6mån och kunna dokumentera nästan 100% uppmöte på träffarna.. Jag orkar inte avsätta så mycket tid bara för att få tag i handvapen.

Jag vill ha vapen jag kan jaga med också,,

Ett mycket vanligt vapen här, både bland guider och privata är Ruger MK II i cal 308Win och 30-06.. Men de flesta kalibrar är representerade här på ön. Dubbelstudsare lär också förekomma även om jag inte riktigt ser vittsen med så dyra vapen i skyddssyfte..

I tillägg till skjutgärn så är det bra att ha signalpistol eller knallskott.. liksom för att ha ngt innan björnen är nära.. Skrämsel med vapen är liksom en sista utväg även om man siktar bredvid/över.. björnen.. kan träffa med studsande, splittrade projektiler.. inte heller mycket gräs här där kulan kan dämpas in i.. hehe!! sten och grus,, + sten och grus.. ;)

Lycka till på din vistelse på øya!

MVH Niclas,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
jagerving Vapen Jakt 2
Tim_82 Köpa Vapen Jakt 19
adventure_transport Att jaga med primitiva vapen... Jakt 13
umevargen Modifiering av vapen Jakt 8
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
lester Vapen på skoter Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.